Uchwała nr XVI/77/04
Uchwała Nr XVI/77/04
Rady Powiatu Kolneńskiego
z dnia 26 marca 2004 r.
w sprawie przekształcenia Zaocznego Technikum Rolniczego dla Dorosłych w Grabowie.
Na podstawie art. 12, pkt 8 lit. i ustawy z dnia 5 czerwca 1198 r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz.U. Nr 142, poz. 1592 z 2001 r. zm. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 200, poz. 1688, Nr 214, poz. 1806 z 2002 r. Nr 162, poz. 1568 z 2003 r.) oraz art. 5, ust 5a w związku z art. 58 i 59 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz.U. Nr 67, poz. 329 z 1996r. zm. Nr 106, poz. 498 z 1996 r. Nr 28, poz. 153, Nr 141, poz. 943 z 1997 r. Nr 117, poz. 759, Nr 162, poz. 1126 z 1998 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104. Nr 122, poz. 1320, Nr 120, poz, 1168 z 2000 r. Nr 111, poz. 1194, Nr 144, poz. 1615, z 2001 r. Nr 19, poz. 239, Nr 41, poz. 352, Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz. 1185, Nr 200, poz. 1683 z 2002 r. Nr 6, poz. 65, Nr 128, poz. 1176, Nr 137, poz. 1304, Nr 203, poz. 1966 z 2003 r.) w związku z art. 2, ust 4 ustawy z dnia 8 stycznia 1999 r. Przepisy wprowadzające reformę ustroju szkolnego (Dz.U. Nr 12, poz. 96 z 1999 r., Nr 12, poz. 136, Nr 104, poz. 1104, Nr 122, poz. 1312 z 2000 r. Nr 111, poz. 1194, Nr 147, poz. 1644, Nr 144, poz. 1615 z 2001 r.) Rada Powiatu Kolneńskiego, uchwala, co następuje:
§ 1
Przekształca się z dniem 1 września 2004 r. Zaoczne Technikum Rolnicze dla Dorosłych w Grabowie w Technikum dla Dorosłych w Grabowie.
§ 2
Siedziba Technikum dla Dorosłych znajduje się w Grabowie, przy ul. Szkolnej 7.
§ 3
-
- Nadaje się Technikum dla Dorosłych w Grabowie, Akt Przekształcenia w brzmieniu określonym w Załączniku Nr 1 do niniejszej uchwały.
-
- Nadaje się Technikum dla Dorosłych w Grabowie statut w brzmieniu określonym w Załączniku Nr 2 do niniejszej uchwały.
§ 4
Uczniom przekształcanego Zaocznego Technikum Rolniczego dla Dorosłych w Grabowie zapewnia się możliwość zakończenia nauki zgodnie z dotychczasowym programem nauczania.
§ 5
Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu Kolneńskiego.
§ 6
Uchwała wchodzi w życie w terminie 14 dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
Załącznik Nr 1
do Uchwały Nr XVI/77/04
Rady Powiatu Kolneńskiego
z dnia 26 marca 2004 r.
AKT PRZEKSZTAŁCENIA
ZAOCZNEGO TECHNIKUM ROLNICZEGO dla DOROSŁYCH
w GRABOWIE
-
- Przekształca się z dniem 1 września 2004 r. Zaoczne Technikum Rolnicze dla Dorosłych w Grabowie w Technikum dla Dorosłych w Grabowie.
- Technikum dla Dorosłych w Grabowie jest szkołą publiczną, o czteroletnim okresie nauczania, której ukończenie umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, po zdaniu egzaminu a także uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego.
- Siedziba Technikum dla Dorosłych w Grabowie znajduje się w Grabowie przy ul. Szkolnej 7.
Kolno dnia 26 marca 2004 r.
Załącznik Nr 2
do Uchwały XVI/77/04
Rady Powiatu Kolneńskiego
z dnia 26 marca 2004 r.
Statut
Technikum dla Dorosłych
w Grabowie
§ 1
1. Szkoła nosi nazwę: Technikum dla Dorosłych w Grabowie i jest placówką publiczną.
2. Technikum dla Dorosłych mieści się w budynku Zespołu Szkół w Grabowie przy ulicy Szkolnej 7.
3. Czas trwania nauki w szkole wynosi cztery lata.
4. Szkołę prowadzi Powiat Kolneński a nadzór pedagogiczny nad nią sprawuje Podlaski Kurator Oświaty w Białymstoku.
5. Szkoła jest jednostką budżetową. Nauka w szkole jest bezpłatna.
6. Środki finansowe uzupełniające pochodzą z darowizn, dobrowolnych wpłat rodziców, instytucji i osób prywatnych.
7. Szkoła prowadzi kształcenie w cyklu edukacyjnym:
-
- czteroletnim w zawodzie technik rolnik według programów zatwierdzonych przez ministra właściwego do spraw oświaty lub programów autorskich.
- trzy i pięcioletnim w przekształcanym Zaocznym Technikum Rolniczym dla Dorosłych w Grabowie do czasu jej zakończenia zgodnie z dotychczasowym programem nauczania.
8. Podstawę programową szkoły stanowi gimnazjum.
II. Cele i zadania szkoły.
§ 2
1. Szkoła umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa dojrzałości.
2. Szkoła umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kształcenia:
1) dostosowuje ofertę edukacyjną do potrzeb uczniów,
2) prowadzi indywidualny tok nauki zgodnie z odrębnymi przepisami,
3) umożliwia dostosowanie programu i metod nauczania do możliwości ucznia,
4) zapewnia uczniom zdolnym podnoszenie poziomu wiedzy zgodnie z zainteresowaniami.
3. Szkoła kształtuje środowisko wychowawcze a w szczególności:
-
- zapewnia odpowiednią atmosferę pracy nie naruszającą godności osobistej ucznia i nauczyciela,
2) umożliwia rozwój osobowości, poczucia własnej wartości, zgodności ze sobą,
3) uwrażliwia na kulturę osobistą i kulturę bycia,
4) wyposaża ucznia w wartości humanistyczne i ogólnoludzkie,
5) wychowuje w duchu tolerancji i poszanowania godności drugiego człowieka,
6) rozbudza zainteresowania i podnosi poziom aktualnej wiedzy ekologicznej,
7) umożliwia uczniom podtrzymanie tożsamości narodowej, i religijnej.
4. Zadania opiekuńcze szkoły:
1) zapewnia bezpieczeństwo uczniom na czas ich obecności w szkole,
2) udziela pomocy materialnej stałej lub doraźnej uczniom dotkniętym przez wypadki losowe, mającym trudne warunki materialne, przy czym tryb i formy udzielania pomocy materialnej zgodnie z możliwościami finansowymi szkoły określa regulamin szkolny.
III. Organy szkoły.
§ 3
1. Organami szkoły są: rada pedagogiczna, dyrektor szkoły, samorząd uczniowski.
§ 4
1. Dyrektor szkoły:
1) kieruje działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz,
2) sprawuje nadzór pedagogiczny,
3) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie pro zdrowotne,
4) realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,
5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
6) organizuje administracyjną i gospodarczą obsługę szkoły,
7) wykonuje inne zadania wynikające z odrębnych przepisów,
8) współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych.
2. Dyrektor szkoły jest pracodawcą dla zatrudnionych w szkole nauczycieli oraz innych pracowników. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
2) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach nagród, odznaczeń i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
3) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
4) ustalania zakresu obowiązków pozostałym pracownikom szkoły.
3. Dyrektor szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną, rodzicami, samorządem uczniowskim i związkami zawodowymi.
4. Dyrektor szkoły odpowiada za kształtowanie atmosfery sprzyjającej realizacji zadań szkoły i stymulowanie pracy wychowawców i nauczycieli.
§ 5
1. Dyrektor szkoły oraz wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole stanowią radę pedagogiczną.
2. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
3. Rada pedagogiczna jest organem kolegialnym odpowiedzialnym za realizację statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
4. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
5. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy szkoły,
2) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,
5) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy uczniów.
6. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy szkoły,
2) projekt planu finansowego szkoły,
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
4) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego.
7. Zwyczajne posiedzenia rady pedagogicznej odbywają się zgodnie z rocznym planem pracy rady, zaś nadzwyczajne na pisemny wniosek 1/3 członków rady lub z inicjatywy dyrektora szkoły, organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
8. W posiedzeniach rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
9. Posiedzenia rady pedagogicznej przygotowuje i prowadzi dyrektor szkoły. Termin posiedzenia zwyczajnego ustala się i ogłasza z wyprzedzeniem, co najmniej 7 dni.
10. Rada pedagogiczna może podejmować uchwały, jeśli w posiedzeniu bierze udział, co najmniej połowa jej członków. Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów o ile niniejszy statut nie stanowi inaczej.
11. Posiedzenia rady pedagogicznej są protokołowane.
§ 6
1. W szkole działa samorząd uczniowski, który tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
2. Organy samorządu uczniowskiego są reprezentantem uczniów wobec dyrektora, rady pedagogicznej.
3. Samorząd uczniowski działa w oparciu o regulamin przyjęty przez ogół uczniów, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
4. Samorząd uczniowski może przedstawiać dyrektorowi szkoły i radzie pedagogicznej wnioski we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
1) prawa do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu
3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
4) prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem szkoły,
5) prawa redagowania i wydawania gazetki szkolnej,
6) prawa wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
IV. Wewnętrzna organizacja szkoły.
§ 7
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania oraz planu finansowego szkoły – do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku.
2. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym liczbę pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.
§ 8
1. Uczniowie szkoły podzieleni są na cztery klasy.
2. W zależności od liczby uczniów dyrektor szkoły dzieli klasy na oddziały.
3. Liczba uczniów w oddziale nowotworzonym nie powinna być mniejsza niż 25.
§ 9
1. Organizację zajęć edukacyjnych określa semestralny rozkład zajęć ustalany przez dyrektora szkoły z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
2. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia edukacyjne prowadzone w systemie zaocznym.
3. Godzina lekcyjna trwa 90 minut.
4. Przerwy międzylekcyjne trwają po 10 minut.
5. Niektóre zajęcia edukacyjne, w tym nauczanie języków obcych, mogą być prowadzone w grupach oddziałowych.
6. Liczba uczniów w grupie na zajęciach, bez zgody organu prowadzącego nie może być niższa niż 15.
7. Szczegółowo organizacyjne podstawy życia szkoły określa regulamin szkolny.
§ 10
1. Dyrektor szkoły dokonuje podziału oddziałów na grupy na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa z uwzględnieniem wysokości środków finansowych posiadanych przez szkołę a także następujących zasad:
1) podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i przedmiotów informatycznych w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów, oraz na zajęciach edukacyjnych, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych – w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów.
2. W szkole mogą być organizowane nadobowiązkowe zajęcia pozalekcyjne w wymiarze ustalonym przez dyrektora szkoły, stosownie do posiadanych środków finansowych.
V. Przepisy szczególne o działalności szkoły.
§ 11
W szkole istnieje następujący system przepływu informacji:
1. Wszelkie informacje i dokumenty związane z pracą szkoły są na bieżąco dostępne tym nauczycielom, rodzicom i uczniom, których one dotyczą. Informacje przekazywane są uczniom na zajęciach oraz tablicy ogłoszeń.
2. Rodzice, uczniowie i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia młodzieży. Współpraca ta i wzajemne przekazywanie informacji odbywa się poprzez:
1) indywidualne spotkania rodziców z dyrektorem szkoły, wychowawcami i nauczycielami poszczególnych przedmiotów,
2) powiadamianie ucznia i jego rodziców o przewidywanej dla niego końcoworocznej ocenie niedostatecznej:
a) powiadomienia dokonuje nauczyciel wystawiający ocenę,
b) w uzasadnionych przypadkach nauczyciel może powiadomić rodziców listownie przez kancelarię szkoły.
5) bieżącą wymianę spostrzeżeń i doświadczeń pedagogicznych między nauczycielami,
6) cykliczne spotkania przedstawicieli Samorządu Uczniowskiego z dyrekcją szkoły,
7) bieżące kontakty uczniów z wychowawcami i nauczycielami poszczególnych przedmiotów.
3. Wszelkie informacje dotyczące pracy szkoły podaje do wiadomości dyrektor szkoły na:
1) zebraniach rady pedagogicznej,
2) tablicy ogłoszeń na korytarzu szkolnym.
§ 12
Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli (studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli) na praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły, lub – za jego zgodą – poszczególnymi nauczycielami, a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.
§ 13
1. W szkole mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
2. Zgodę na podjęcie działalności przez organizacje i stowarzyszenia wyraża dyrektor szkoły po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz uzyskaniu pozytywnej opinii rady pedagogicznej.
VI. Zasady oceniania wewnątrzszkolnego
§ 14
Szczegółowe zasady oceniania wewnątrzszkolnego opracowano na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzenia egzaminów w szkołach publicznych i powinny być stosowane łącznie z przepisami tego rozporządzenia.
§ 15
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów powinno być dokonywane systematycznie
w różnych formach, w warunkach zapewniających obiektywność oceny.
§ 16
1. Oceny bieżące oraz oceny klasyfikacyjne śródroczne osiągnięć edukacyjnych uczniów ustala się według następującej skali:
Stopień |
Skrót |
Oznaczenie |
Równoważnik oceny końcoworocznej |
celujący bardzo dobry dobry dostateczny dopuszczający niedostateczny |
cel bdb. db dst dop ndst |
6 5 4 3 2 1 |
celujący bardzo dobry dobry dostateczny dopuszczający niedostateczny |
2. Skróty ocen dopuszcza się tylko przy ocenianiu bieżącym.
§ 17
Ustala się następujące kryteria stopni osiągnięć edukacyjnych:
1) stopień celujący otrzymuje uczeń, który:
-
- posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia
b) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania przedmiotu w tej klasie, lub
c) osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikując się do finałów na szczeblu wojewódzkim (regionalnym) albo krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia,
2) stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:
-
- opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie oraz
b) sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązania zadań i problemów w nowych sytuacjach,
3) stopień dobry otrzymuje uczeń, który:
a) nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania w danej klasie ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w podstawie programowej przedmiotu, oraz
b) poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne i praktyczne,
4) stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:
a) opanował umiejętności określone programem nauczania przedmiotu w danej klasie na poziomie wymagań zawartych w podstawie programowej,
b) rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności,
5) stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:
a) ma braki w opanowaniu podstawy programowej, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki,
b) rozwiązuje (wykonuje) zadania teoretyczne i praktyczne typowe, o niewielkim stopniu trudności
6) stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:
a) nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej przedmiotu nauczania w danej klasie, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu,
b) nie jest w stanie rozwiązać(wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.
§ 18
1. W szkołach dla dorosłych zachowania nie ocenia się.
§ 19
1. W szkole dla dorosłych słuchacz jest promowany po każdym semestrze.
2. Podstawą oceniania i klasyfikowania słuchacza w szkole dla dorosłych prowadzonej w formie zaocznej są egzaminy semestralne prowadzone z poszczególnych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania.
3. Do egzaminu semestralnego dopuszcza się słuchacza, który uczęszczał na obowiązkowe konsultacje oraz uzyskał z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych oceny uznane za pozytywne zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania. W przypadku, gdy słuchacz otrzymał ocenę niedostateczną z pracy kontrolnej, jest obowiązany wykonać, w terminie określonym przez nauczyciela, drugą pracę kontrolną.
4. Do egzaminu semestralnego może być również dopuszczony słuchacz, który nie uczęszczał z przyczyn usprawiedliwionych na obowiązkowe konsultacje, jeżeli z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych uzyskał oceny pozytywne .
5.Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminów semestralnych w wyznaczonym terminie, zdaje te egzaminy w terminie dodatkowym, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
6.Termin dodatkowy, o którym mowa w punkcie 5, powinien być wyznaczony po zakończeniu semestru jesiennego nie później niż do końca lutego lub po zakończeniu semestru wiosennego nie później niż do dnia 15 września.
7.Egzamin semestralny z języka polskiego, języka obcego i matematyki składa się z części pisemnej oraz ustnej. Z pozostałych zajęć edukacyjnych egzaminy semestralne zdaje się ustnie.
8. Słuchacz szkoły dla dorosłych prowadzonej w systemie zaocznym może być zwolniony z części ustnej egzaminu semestralnego, jeżeli z części pisemnej tego egzaminu otrzymał ocenę klasyfikacyjną co najmniej bardzo dobrą oraz w ciągu semestru był aktywny na zajęciach, a z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych uzyskał w większości oceny uznane za pozytywne zgodnie z wewnątrzszkolnym systemem oceniania.
9.Słuchacz szkoły dla dorosłych może zdawać egzamin poprawkowy w przypadku uzyskania klasyfikacyjnej oceny niedostatecznej z jednych zajęć edukacyjnych.
10.Egzaminy poprawkowe mogą być przeprowadzane po każdym semestrze.
11.Egzamin poprawkowy przeprowadza nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne po zakończeniu semestru jesiennego w terminie do końca lutego lub po zakończeniu semestru wiosennego w terminie do 15 września.
12.Egzamin poprawkowy z języka polskiego, języka obcego i matematyki składa się z części pisemnej i ustnej. Z pozostałych zajęć edukacyjnych egzamin zdaje się ustnie.
13.Słuchaczowi szkoły dla dorosłych powtarzającemu semestr przed upływem 3 lat od daty przerwania nauki zalicza się zajęcia edukacyjne, z których uzyskał poprzednio ocenę klasyfikacyjną wyższą od niedostatecznej, i zwalnia się go z obowiązku uczęszczania na te zajęcia.
14.Egzamin semestralny z zajęć praktycznych ma formę zadania praktycznego.
15.W szkołach o czteroletnim okresie nauczania słuchacz zdaje w semestrach I – IV w formie pisemnej z jednego przedmiotu zawodowego, a w semestrach programowo wyższych z dwóch przedmiotów zawodowych.
16.Wyboru przedmiotów zawodowych o których mowa w punkcie 15 dokonuje Rada Pedagogiczna. Decyzję w tej sprawie należy podać do wiadomości słuchaczy na konferencji instruktażowej rozpoczynającej semestr.
17.Na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001 r. § 25 ust. 1 dyrektor może zwolnić słuchacza z obowiązku odbycia praktycznej nauki zawodu.
§ 20
1. Wniosek o przeprowadzenie egzaminu klasyfikacyjnego składa uczeń przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.
3. Termin egzaminu klasyfikacyjnego wyznacza dyrektor szkoły nie później niż w ostatnim dniu zajęć dydaktycznych w danym okresie (roku szkolnym). Jedynie w przypadku długotrwałej choroby termin egzaminu klasyfikacyjnego może być wyznaczony inaczej, najpóźniej jednak w ostatnim dniu ferii zimowych (letnich).
4. W sprawie trybu przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące egzaminu poprawkowego.
VII. Zadania opiekuńcze i wychowawcze.
§ 21
1. Za bezpieczeństwo uczniów na terenie szkoły odpowiedzialni są:
1) dyrektor szkoły,
2) wychowawcy oddziałów,
3) pozostali nauczyciele.
2. Zasady sprawowania opieki nad uczniami w szkole oraz podczas zajęć poza terenem szkoły regulują odrębne przepisy.
§ 22
1. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą.
2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
3. Dyrektor szkoły w szczególnie uzasadnionych przypadkach na wniosek uczniów lub zainteresowanego nauczyciela a także z własnej inicjatywy może, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, dokonać zmiany wychowawcy oddziału.
§ 23
1.Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
1) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowanie do życia w społeczeństwie,
2) integrowanie, inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
3) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
2. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1:
1) otacza opieką wychowawczą każdego ze swoich wychowanków,
2) planuje i organizuje wspólnie z uczniami:
a) różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,
3) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale, uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów,
4) współpracuje ze specjalistami, świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności (także zdrowotnych) oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów, organizującymi odpowiednie formy tej pomocy na terenie szkoły i w placówkach pozaszkolnych, zgodnie z odrębnymi przepisami w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
3. Wychowawca wykonuje czynności administracyjne dotyczące powierzonego sobie oddziału.
4. Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora szkoły i rady pedagogicznej, a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych. Początkującym nauczycielom-wychowawcom dyrektor szkoły zapewnia pomoc ze strony doświadczonych wychowawców..
§ 24
1. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela oraz popularyzowaniu wiedzy wśród uczniów.
2. Z biblioteki szkolnej mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły, rodzice a także inne osoby za zgodą dyrektora szkoły.
4. Korzystających z zasobów biblioteki obowiązuje regulamin odpowiednio wypożyczalni, czytelni zatwierdzony przez dyrektora szkoły.
5. Biblioteka szkolna powinna:
1) gromadzić i opracowywać zbiory,
2) umożliwiać korzystanie ze zbiorów w czytelni, wypożyczalni,
3) prowadzić przysposobienia czytelniczo-informacyjnego uczniów, w grupach bądź oddziałach.
6. Godziny pracy biblioteki powinny umożliwić dostęp do jej zbiorów w godzinach pracy szkoły.
7. Zadania nauczyciela bibliotekarza:
1) udostępnianie zbiorów i zasobów,
2) udzielanie informacji bibliotecznych, katalogowych, bibliograficznych, rzeczowych i tekstowych,
3) rozmowy z czytelnikami o książkach,
4) poradnictwo w wyborach czytelniczych, zachęcanie uczniów do świadomego doboru lektury i do jej planowania,
5) przysposobienie czytelnicze i kształcenie uczniów jako użytkowników informacji,
6) udostępnianie nauczycielom, wychowawcom, opiekunom, organizacjom młodzieżowym i kołom zainteresowań potrzebnych im materiałów,
7) informowanie nauczycieli o czytelnictwie uczniów,
8) prowadzenie różnych form wizualnej informacji i propagandy książek,
9) organizowanie różnych form inspiracji czytelnictwa uczniów.
§ 25
Szkoła powinna posiadać pomieszczenia do nauki z niezbędnym wyposażeniem, a ponadto w miarę możliwości:
1) archiwum,
2) szatnię.
VIII. Uczniowie szkoły, ich prawa i obowiązki.
§ 26
1. O przyjęcie do klasy pierwszej mogą się ubiegać absolwenci gimnazjum.
2. O przyjęciu do klasy pierwszej decyduje wynik rozmowy kwalifikacyjnej, przeprowadzonej w terminie od 24 sierpnia do 26 sierpnia.
3. W celu przeprowadzenia rekrutacji do klasy pierwszej dyrektor szkoły powołuje szkolną komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną, która:
1) informuje kandydatów o warunkach i zasadach rekrutacji,
2) przeprowadza postępowanie kwalifikacyjne według zasad ust. 2
3) ogłasza listę kandydatów przyjętych do szkoły nie później niż w ciągu tygodnia od zakończenia zajęć dydaktycznych w ostatniej klasie gimnazjum.
4 .Wnioski o przyjęcie do szkoły są przyjmowane od dnia 14 kwietnia każdego roku. Do wniosku powinno być dołączone świadectwo ukończenia gimnazjum w terminie trzech dni od zakończenia zajęć dydaktycznych w ostatniej klasie gimnazjum.
1. Uczeń ma prawo do:
1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
2) opieki wychowawczej i zapewnionych warunków bezpieczeństwa, ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, do ochrony i poszanowania jego godności,
3) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
4) do swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły a także światopoglądowych i religijnych – jeśli nie narusza tym dobra innych osób,
5) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
6) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,
7) pomocy w przypadku trudności w nauce,
8) korzystania z poradnictwa psychologicznego i pedagogicznego,
9) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych podczas szkolnych zajęć lekcyjnych,
10) wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową, zrzeszania się
w organizacjach działających w szkole.
2. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły, a zwłaszcza dotyczących:
1) systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły,
2) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do pozostałych uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,
3) odpowiedzialności za własne życie, zdrowie i higienę oraz rozwój fizyczny, psychiczny
i intelektualny,
4) dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,
5) przestrzegania regulaminu szkolnego,
6) godnego reprezentowania szkoły.
3. Szczegółowo prawa i obowiązki ucznia ustala regulamin szkolny.
IX. Nagrody i kary.
§ 27
1. Za wybitne osiągnięcia w nauce, wzorowe zachowanie, osiągnięcia sportowe, wzorową frekwencję uczeń może być wyróżniony:
1) pochwałą nauczyciela lub nauczyciela-wychowawcy wobec klasy,
2) pochwałą dyrektora szkoły wobec całej młodzieży szkolnej,
2. Za wybitne osiągnięcia sportowe lub 100% frekwencję uczeń otrzymuje wyróżnienie.
3. Finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują nagrody książkowe a ich rodzice listy pochwalne.
§ 28
1. W stosunku do uczniów, którzy nie przestrzegają statutu szkoły oraz regulaminu szkolnego będą stosowane następujące kary:
1) upomnienie wychowawcy klasy,
2) upomnienie dyrektora szkoły,
3) nagana dyrektora szkoły,
4) skreślenie z listy uczniów.
2. Kara powinna być adekwatna do czynu i stopnia zawinienia.
3. Kary wymienione w ust. 1 p. 4 wymierza dyrektor szkoły na podstawie uchwały rady pedagogicznej po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego.
4. Skreślenie z listy uczniów może nastąpić w przypadku:
1) kradzieży, dewastacji lub zniszczenia mienia na terenie szkoły,
2) kradzieży lub zniszczenia dokumentów szkolnych,
3) działania zagrażającego życiu lub bezpieczeństwu uczniów i pracowników szkoły,
4) powtarzającego się rażącego naruszania norm etycznych lub praw innych osób, jeśli oddziaływania wychowawcze nie przynoszą skutku,
5) postępowania niegodnego, nieodpowiedzialnego godzącego w dobre imię szkoły.
6) spożywania alkoholu oraz środków odurzających na terenie szkoły, lub przebywanie po ich spożyciu na terenie szkoły,
7) prawomocnego wyroku skazującego za przestępstwo popełnione z winy umyślnej.
5. Od kary wymienionej w ust. 1 p. 4 służy odwołanie w terminie 14 dni od daty jej wymierzenia do właściwego kuratora oświaty.
8. Sposób rozwiązywania konfliktów:
1) konflikt pomiędzy uczniami rozstrzyga przede wszystkim wychowawca klasy w porozumieniu z zespołem klasowym, a w dalszej kolejności dyrektor szkoły i rada pedagogiczna,
2) konflikt pomiędzy uczniem a nauczycielem rozstrzyga dyrektor szkoły w porozumieniu z właściwym wychowawcą klasy i zainteresowanym nauczycielem,
3) konflikt pomiędzy nauczycielami rozstrzyga dyrektor szkoły i rada pedagogiczna współdziałając – na życzenie stron – ze związkami zawodowymi działającymi na terenie szkoły,
4) konflikt pomiędzy nauczycielem a dyrektorem szkoły rozpatruje rada pedagogiczna, właściwy starosta, właściwy kurator oświaty a ostatecznie sąd pracy.
X. Nauczyciele, ich prawa i obowiązki.
§ 29
1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
2. Zadania i obowiązki nauczycieli:
1) odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczniów,
2) prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego,
3) dbanie o pomoce dydaktyczno-wychowawcze i inny sprzęt szkolny,
4) wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań,
5) bezstronność i obiektywizm w ocenie oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów,
6) udzielanie pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznawanie potrzeb uczniów,
7) doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej,
8) przestrzeganie tajemnicy służbowej.
3. Prawa nauczycieli reguluje ustawa Karta Nauczyciela.
XII. Postanowienia końcowe.
§ 30
1.Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej szkoły regulują odrębne przepisy.
3. Szkoła używa następujących pieczęci urzędowych:
a) Technikum dla Dorosłych w Grabowie.
§ 31
1. W szkole obowiązują następujące przepisy wewnętrzne uchwalane przez radę pedagogiczną:
-
- regulamin szkolny.
-
- regulamin rady pedagogicznej.
§ 32
1. Uchwały w sprawie zmian w statucie szkoły podejmuje rada pedagogiczna większością 2/3 głosów w obecności, co najmniej 2/3 swoich członków.
2. W przypadku konieczności dostosowania statutu do zmienionych aktów prawnych wyższego rzędu, wniosek w tej sprawie składa z urzędu dyrektor szkoły.
Metryka strony