Protokół Nr XLIII/06 z dnia 20 kwietnia

Protokół Nr XLIII/06

z sesji Rady Powiatu kolneńskiego

w dniu 20 kwietnia

 

Obrady XLIII sesji Rady Powiatu  prowadzono w Starostwie Powiatowym w Kolnie (sala konferencyjna) w godz. od 13.30 do 15.30. pod przewodnictwem Wiesława Zacharzewskiego - przewodniczącego rady. Po otwarciu obrad powitał on wszystkich przybyłych tj. radnych, zaproszonych gości, pracowników Starostwa Powiatowego  oraz wszystkich obecnych.

Przewodniczący Rady na podstawie listy obecności stwierdził prawomocność obrad - w chwili otwarcia obecnych było 14 radnych.  Nieobecni byli radni: Wiesława Barbara Ptak oraz Mariusz Szczupak.

(lista obecności radnych - stanowi załącznik do protokółu)

Ponadto w obradach uczestniczyli : wicestarosta - Stanisław Szymańczyk, sekretarz powiatu- Jerzy Bielawski, skarbnik powiatu - Dorota Waszkiewicz.

 Z gości zaproszonych na sesję przybyli : Wójt Gminy Mały Płock - Józef Dymerski, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w Kolnie - Tadeusz Klama, kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Kolnie - Krzysztof Sobiewski, dyrektor Powiatowego Zespołu Obsługi Szkół i Placówek Oświatowych - Sławomir Zalewski, Komendant Powiatowy PSP w Kolnie - Józef Jasiewicz.

(lista gości -stanowi załącznik do protokółu)

Przewodniczący Rady przedstawił porządek obrad dzisiejszej sesji  po czym zapytał o ewentualne uwagi w tym temacie.  Wniosek do porządku obrad zgłosił przewodniczący Komisji Rolnictwa i Rozwoju Gospodarczego - Mieczysław Zajk;  Komisja wnioskowała o zmianę brzmienia punktu 9 porządku obrad na następujący : „Dyskusja w sprawie propozycji przedstawionych przez Zarząd Powiatu w sprawie  zasad realizacji inwestycji drogowych na terenie powiatu kolneńskiego”;

W głosowaniu 13 gł. „za” przy 2 gł. „wstrzymujących się” Rada przyjęła wniosek Komisji Rolnictwa i Rozwoju Gospodarczego;

W kolejnym głosowaniu   14 gł. „za” przy 1 gł. „wstrzymującym się”   przyjęto porządek obrad  dzisiejszej sesji, który przedstawiał się następująco :

1.     Otwarcie sesji.

2.     Przyjęcie porządku obrad.

3.     Przyjęcie protokółu z obrad poprzednich sesji.

4.     Sprawozdanie  z działalności Zarządu Powiatu w okresie między sesjami.

5.     Interpelacje i zapytania radnych.

6.     Rozpatrzenie sprawozdania zarządu z wykonania budżetu powiatu kolneńskiego za 2005r.  z podjęciem uchwały w sprawie absolutorium, w tym :

1/ wystąpienie Przewodniczącego Zarządu Powiatu,

2/ opinia RIO do sprawozdania z wykonania budżetu w 2005r. przedłożonego przez zarząd powiatu,

3/ opinia Komisji Rewizyjnej o wykonaniu budżetu powiatu w 2005r. z przedstawieniem wniosku  w sprawie absolutorium dla zarządu z tego tytułu,

4/ opinia RIO do wniosku Komisji Rewizyjnej,

5/ dyskusja nad sprawozdaniem,

6/ głosowanie w sprawie udzielenia absolutorium dla zarządu za rok 2005 z tytułu wykonania budżetu powiatu.

7.     Podjęcie uchwał wg projektów wniesionych przez Zarząd Powiatu :

1/ w sprawie zmian w budżecie powiatu kolneńskiego na 2006r.

2/ w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości;

3/ w sprawie likwidacji Uzupełniającego Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w Grabowie;

4/ w sprawie likwidacji Liceum Ogólnokształcącego w Stawiskach oraz zmiany uchwały w sprawie utworzenia Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Stawiskach;

5/ w sprawie ustalenia sieci szkół ponadgimnazjalnych w powiecie kolneńskim.

8.     Podjęcie uchwały w sprawie zmian w składzie osobowym komisji stałych Rady Powiatu Kolneńskiego.

9.     Dyskusja w sprawie propozycji przedstawionych przez Zarząd Powiatu w sprawie  zasad realizacji inwestycji drogowych na terenie powiatu kolneńskiego;

10. Zajęcie stanowiska w sprawie wniosku Rady Gminy Grabowo - o dokonanie zmiany uchwały określającej wysokość stawek za zajęcie pasa drogowego ciągu dróg powiatowych.

11. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

12. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.

13. Zamknięcie obrad.

Przebieg obrad

Przewodniczący Rady stwierdził, że punkty 1 i 2 porządku obrad  zostały zrealizowane.

Ad.3. Przewodniczący Rady poinformował, że protokół z obrad poprzedniej sesji był wyłożony do wglądu radnych; Przed rozpoczęciem sesji wnioski ustne o uzupełnienie protokółu wnosił radny Artur Sutkowski; Uwagi  zgłoszone przez radnego zostały naniesione do protokółu.

Na sesji nikt z radnych uwag nie zgłaszał;  W  głosowaniu 14 gł. „za” przy 1 gł. „wstrzymującym się” Rada przyjęła protokół z obrad poprzedniej sesji ozn.     Nr XLII/06.

Ad.4. Sprawozdanie z międzysesyjnej pracy zarządu powiatu przedstawił starosta Stanisław Wiszowaty. Zarząd w minionym okresie dwukrotnie zbierał się na posiedzeniach, na których między innymi :

- przyjęto propozycje realizacji inwestycji drogowych na terenie powiatu kolneńskiego,

- uwzględniono wnioski dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg w Kolnie  o zwiększenie wydatków,

- dokonano rozstrzygnięcia konkursów na realizację zadań publicznych z zakresu upowszechniania kultury fizycznej i sportu oraz działań na rzecz osób niepełnosprawnych oraz konkursu na realizację zadań publicznych  z zakresu kultury, sztuki i ochrony dziedzictwa narodowego,

- rozpatrzono pozytywnie wniosek Wójta Gminy Grabowo w sprawie dożynek w Grabowie.

Ad.5. Przewodniczący Rady poinformował, że pisemne interpelacje dotychczas nie wpłynęły na jego ręce. Z zapytaniem do Przewodniczącego wystąpił radny Grzegorz Szczech, który chciał wiedzieć dlaczego w porządku  obrad dzisiejszej sesji nie zamieszczono punktu dotyczącego „darowizny” dla Stawisk.

Przewodniczący Rady Wiesław Zacharzewski poinformował, że dotychczas nie było sesji w Stawiskach i w związku z tym, nie znane jest stanowisko Rady Miejskiej w sprawie  „darowizny”. Burmistrz Stawisk przysłał pismo, w odpowiedzi na Stanowisko Rady Powiatu Kolneńskiego, ale temat ten szerzej poruszony będzie w wolnych wnioskach.

Ad.6. Sprawozdanie z wykonania budżetu powiatu za 2005r. wszyscy radni (członkowie komisji) otrzymali odpowiednio wcześniej  celem rozpatrzenia na posiedzeniach poszczególnych komisji;

Przewodniczący zarządu - starosta Stanisław Wiszowaty w swoim wystąpieniu  omówił wykonanie budżetu za 2005r.; W ubiegłorocznym budżecie dochody stanowiły kwotę  16 999 580 i wzrosły w stosunku do pierwszej wersji budżetu o 1 178 807 zł, natomiast wydatki wyniosły 17 131 793 i wzrosły o 1 533 437 zł. Dochody budżetowe wykonano w 99,57 % w stosunku do uchwalonego planu.

Starosta podkreślał, że budżet  roku 2005 był budżetem trudnym  a największym problemem było zadłużenie Szpitala Ogólnego w Kolnie; W roku 2005 Rada Powiatu uchwaliła program restrukturyzacji Szpitala Ogólnego w Kolnie, w którym zadeklarowano przejęcie przez powiat zobowiązań jednostki w wysokości 480 700zł. W ramach pomocy Szpitalowi  Rada Powiatu udzieliła następnego poręczenia kredytu zaciągniętego w Banku Spółdzielczym w Kolnie w wysokości 1 468 900 zł. W ramach wydatków budżetu spłacono częściowo za Szpital dwa kredyty w Banku Spółdzielczym w Kolnie i w Nordea Bank Polska w łącznej wysokości 244 361 zł.  Działania podjęte przez powiat spowodowały znaczną poprawę sytuacji finansowej Szpitala  a uchwalony program restrukturyzacji  został przyjęty przez Wojewodę w wyniku czego Szpital uzyskał pożyczkę  z budżetu państwa na wypłatę zaległych wynagrodzeń z tytułu „203”. 

Pomimo trudnej sytuacji, mówił dalej starosta, Zarząd zrealizował wydatki inwestycyjne i remontowe w wysokości 3 446 100 zł, co stanowi 20 % wydatków całego budżetu powiatu; W wyniku oszczędnego i racjonalnego gospodarowania środkami finansowymi Zarząd Powiatu wygospodarował nadwyżkę budżetową  w wysokości  222 417 zł.

Kończąc swoje wystąpienie starosta  w imieniu własnym i Zarządu Powiatu wnosił o przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu za 2005r. oraz udzielenie Zarządowi absolutorium.

Następnie skarbnik powiatu - Dorota Waszkiewicz  przedstawiła pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej  do sprawozdania z wykonania budżetu w 2005r. przedłożonego przez Zarząd Powiatu;

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Grzegorz Szczech poinformował, że Komisja zapoznała się z realizacją wykonania budżetu za 2005r. i jednocześnie przeprowadziła kontrolę wydatków w Starostwie Powiatowym;  W związku z prawidłowym wykonaniem budżetu powiatu Komisja wnioskuje o udzielenie Zarządowi absolutorium.

Z kolei skarbnik powiatu - Dorota Waszkiewicz przedstawiła pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej  w sprawie wniosku Komisji Rewizyjnej  o udzielenie absolutorium dla zarządu powiatu.

Z braku chętnych do zabrania głosu dyskusji w tym punkcie nie prowadzono.

W głosowaniu - jednogłośnie -   Rada opowiedziała się „za”  udzieleniem zarządowi absolutorium z tytułu wykonania budżetu powiatu za 2005r.

(Uchwała  Nr XLIII/189/06 w tej sprawie  - stanowi załącznik do protokółu)

Starosta Stanisław Wiszowaty  w imieniu zarządu  podziękował za udzielenie absolutorium.

Ad.7.  Podjęcie uchwał;

1/ Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie powiatu na rok 2006  omówiła i uzasadniła  skarbnik powiatu - Dorota Waszkiewicz; Ponadto poinformowała, że komisje Rady Powiatu nie zajmowały się projektem.

Dyskusja nad projektem uchwały dotyczyła zmniejszenia dochodów powiatu o 50 000 zł  w dziale - Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa ; Przewodniczący Rady pytał dlaczego ta dotacja została zmniejszona; Obecny  na sesji Komendant Powiatowy PSP - Józef Jasiewicz wyjaśniał, że zakupiono w ubiegłym roku samochodów ratowniczo -  gaśniczy, pozyskano środki i dotacje z różnych źródeł  i z tych  środków zostało 100 000 zł.  Komendant podziękował Radzie Powiatu za dotychczasowe wsparcie działań Komendy PSP i zaprosił wszystkich radnych na uroczystość przekazania samochodu ratowniczo- gaśniczego oraz na uroczyste obchody Świętego Floriana w dniu 7 maja.

Starosta dodatkowo wyjaśniał jeszcze, że te 100 000 zł zostało jako nadwyżka w budżecie  ponieważ  środki na zakup samochodu pozyskano z innych źródeł; W tej chwili  po zmniejszeniu dotacji- zgodnie z decyzją Wojewody Podlaskiego-  zostaje nam 50 000 zł., które można np. przeznaczyć na zakup innego samochodu dla Komendy PSP.

Innych zagadnień  dotyczących  projektu zmian w budżecie nie poruszano; W głosowaniu - jednogłośnie - Rada Powiatu podjęła uchwałę w sprawie zmian w budżecie powiatu na 2006r.

(Uchwała Nr XLIII/190/06 w tej sprawie - stanowi załącznik do protokółu)

2/ Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości  dotyczył budynku po byłym hotelu pielęgniarskim, znajdującym się przy Szpitalu Ogólnym w Kolnie; Starosta wyjaśniał, że w budynku znajdują się cztery mieszkania komunalne i pozostaje niezagospodarowana część budynku (ok. 400 m), która dotychczas była wykorzystywana jako siedziba administracyjna Szpitala. Dyrektor Szpitala w ubiegłym roku zwróciła się z wnioskiem do Zarządu o przejęcie tej nieruchomości przez powiat; W tym celu należy dokonać podziału i wyodrębnić tę część  z całej nieruchomości zarządzanej przez Szpital.

Było kilka propozycji zagospodarowania  budynku, m.in. wniosek kierownika PCPR o  utworzenia tam siedziby Centrum Pomocy Rodzinie; Była też propozycja  wydzielenia tam lokali mieszkalnych;  Zarząd Powiatu uważa, że przeznaczenie  400 m2 na potrzeby Centrum to jest zbyt dużo a ponadto utrzymywanie tego budynku będzie dodatkowym obciążeniem dla budżetu powiatu na lata następne.

Starosta wyjaśniał, że budynek  wymaga wysokich nakładów finansowych na remont i w związku z tym lepiej go sprzedać  niż  dalej utrzymywać;  Prosił Radę o wypowiedzenie się w formie opinii  na temat sprzedaży tej nieruchomości.

Projekt uchwały w sprawie zbycia nieruchomości był przedmiotem posiedzenia Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu. Jak poinformował przewodniczący Andrzej Duda - komisja negatywnie zaopiniowała ten  projekt. Taką decyzję uzasadniał m.in.  faktem, że Rada w tej kadencji sprzedała  dużo mienia a przykład budynku Przychodni Rejonowej pokazuje, że lepiej jest dzierżawić niż sprzedać  zwłaszcza, że  budynek leży w bardzo atrakcyjnym miejscu.

Odnośnie kosztów - kosztuje powiat, radni , utrzymanie budynku - trzeba się zastanowić, czy chcemy aby ten powiat funkcjonować należycie czy też nie; Przypomniał, że PCPR   został  umieszczony w budynku Powiatowego Urzędu pracy  tylko dlatego, ze potrzebny był budynek na Sąd.  Uważał, ze Centrum nie spełnia swoich ustawowych zadań - potrzebne są lokale dla osób, które mają przemoc w rodzinie itp.

Radny odnosząc się do budynku Żłobka zastanawiał się czy Rada dobrze zrobiła decydując się na jego sprzedaż;  Przypomniał, że mógł w tym miejscu powstać Sąd i  być może następna władza będzie bardziej aktywna w tej sprawie.

Radny A. Duda uważał, że lokale w Kolnie są potrzebne np. gdy trzeba będzie stworzyć nową instytucję, bo każda „instytucja wzmacnia ten powiat”.

Kończąc stwierdzał, że sprawę sprzedaży nieruchomości należy zostawić następnej Radzie.

Radny Grzegorz Szczech również opowiadał się przeciwko sprzedaży nieruchomości, jednocześnie przedstawiając swój pomysł na zagospodarowanie  budynku; W związku z tym, że w budynku Starostwa Powiatowego jest dosyć „ciasno” można byłoby np. Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności przenieść do budynku przy Szpitalu  a dwa wolne lokale wynająć za dobrą cenę.  Uważał, że trzeba budynek zagospodarować i mieć z tego dochody.

Przewodniczący Rady zwracając się do starosty pytał czy były próby wydzierżawienia lokali w tym budynku.

Starosta wyjaśniał, że w tej chwili dysponentem  nieruchomości jest Dyrektor Szpitala i dopóki nie wydzielimy części nieruchomości koszty utrzymania budynku ponosić będzie Szpital.   W odpowiedzi na argumenty radnego           A. Dudy dotyczące sprzedaży nieruchomości   stwierdzał, że w tej kadencji tak bardzo nie wyzbyliśmy się mienia, a w poprzedniej kadencji został sprzedany blok mieszkalny przy Szpitalu; Wyjaśniał, że powiat z czynszów regulowanych nie jest w stanie utrzymać budynku i go remontować; W jego opinii lepiej  sprzedać budynek niż go utrzymać; W tej nieruchomości, którą chcemy sprzedać też są  lokale mieszkalne a z doświadczenia wynika, ze lokatorzy sami lepiej gospodarują.

Starosta zgodził się z propozycją radnego G. Szczecha, ze można byłoby jakąś jednostkę organizacyjną powiatu przenieść do budynku przy Szpitalu ale niekoniecznie Powiatowy Zespól Orzekania o Niepełnosprawności ponieważ chodzi tutaj o sprawy organizacyjne - przewodniczącym Zespołu jest dyrektor Powiatowego Zespołu Obsługi Szkół i Placówek Oświatowych.  Starosta przypomniał tutaj jeszcze, że środki ze sprzedaży nieruchomości, o której dyskutujemy, przewidziane są w budżecie powiatu wobec tego trzeba będzie  zmniejszyć dochody budżetu.

Radny Grzegorz Szczech odnosząc się do osoby p. Sławomira Zalewskiego to  wyjaśniał, że nie musi on być przewodniczącym Zespołu  ds. Orzekania o Niepełnosprawności, przewodniczącym może zostać np. Dyrektor Szpitala.  

Odnoście dochodów budżetu przewidzianych w projekcie budżetu  to trzeba będzie zdjąć te przewidziane środki - z dochodów i wydatków.

Radny Andrzej Duda wyjaśniał, że nie chodziło mu o to, żeby budynek stał i niszczał  tylko został tak zagospodarowany, by przynosić dochody dla powiatu.

Przypomniał jak niedawno Zarząd Powiatu przekonywał  do sprzedaży budynku Przychodni Rejonowej podając za argument  również wysokie koszty utrzymania budynku. Nie do przyjęcia są argumenty, że budynek może stać niezagospodarowany - mówił dalej radny. Nawiązał tutaj raz jeszcze do jednostek organizacyjnych powiatu, które muszą mieć odpowiednie warunki aby dobrze wykonywać swoje zadania; Przypomniał raz jeszcze, że PCPR został „awaryjnie” przeniesiony do budynku Powiatowego Urzędu Pracy.

Następnie głos zabrał radny Artur Sutkowski, który zastanawiał się dlaczego wcześniej nie pomyślano o tym, żeby  zapewnić dla Centrum Pomocy Rodzinie odpowiednie warunki do pracy; Nie może być tak, trzech pracowników słucha tego co mówi  petent -   bardzo często osoba pokrzywdzona przez los.

Dalej odnosząc się do wypowiedzi Starosty, za niesłuszne uznał twierdzenie, że „Żłobek” przynosił straty; Jeśli były straty to tylko na wyraźne życzenie zarządu, ponieważ były oferty wynajmu lokali w tym budynku.

Starosta  wyjaśniał, że była to świadoma decyzja zarządu, żeby nie wynajmować lokali  przed sprzedażą  bo wówczas chętnych było wielu; Chęci te związane były z faktem, że wynajmujący- zgodnie  z uchwałą Rady Powiatu- mieli prawo wykupu mieszkania z 20 % zniżką;  Zarząd postanowił o sprzedaży lokali mieszkalnych w przetargu uzyskując z tego tytułu wyższe środki dla budżetu powiatu. 

Grzegorz Szczech zabierając głos stwierdził, że doszedł do wniosku  iż p. Dyrektor Szpitala nie opłaca się  podjąć trud i wynająć wolne lokale skoro ma łatwiejszy sposób na uzyskanie środków pieniężnych;  „Przyjdzie do Rady i poprosi o dotację”.

Radny Artur Sutkowski  nawiązując do wypowiedzi starosty  zgodził się, że na okres miesiąca czy dwóch nie opłacało się wynajmować lokali, ale lokal stał pusty około roku.    Nie zgadzał się również ze stwierdzeniem,  że lokale mieszkalne zostały w przetargu sprzedane dużo wyżej  niż lokatorom;

Starosta prosił o doprecyzowanie czy radny A. Sutkowski nie kupił ze zniżką lokalu mieszkalnego.  Radny potwierdził, że owszem kupił ze zniżką ale pozostali nabywcy kupili lokale za podobną cenę nawet w przetargu.

Radny Mieczysław Zajk z kolei pytał, czy zarząd dysponuje rezerwą mieszkaniową  dla lekarzy.

Starosta wyjaśniał, że Szpital nie dysponuje takimi lokalami ponieważ jest to nieopłacalne, nawet  gminy nie utrzymują wolnych zasobów mieszkaniowych;

Można byłoby zagospodarować lokale mieszkalne ale czynsze są  zbyt  niskie i nie wystarczają na utrzymanie budynku. 

Innych głosów w dyskusji nie było; Przewodniczący Rady poinformował w tym miejscu, że wpłynął  do niego wniosek grupy radnych o imienne głosowanie nad projektem uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości; (wniosek, o którym mowa - w załączeniu).

W związku z tym, że wniosek podpisało większość radnych nie wymagał on głosowania.

Przewodniczący przeprowadził więc procedurę głosowania - odczytywał kolejno z listy radnych, którzy opowiadali się „za” , przeciw” lub „wstrzymuję się”.

Wynik głosowania w tej sprawie to : 4 gł. „za”, 8 gł. „przeciw” i 3 gł. „wstrzymujące się”. (lista z głosami radnych - załączona do protokółu)

Przewodniczący rady stwierdził, że Rada nie podjęła uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości.

W dalszej części tego punktu Rada zajmowała się projektami uchwał w sprawach oświatowych, które to uchwały omówił sekretarz powiatu - Jerzy Bielawski.

Przewodniczący Komisji Zdrowia, Oświaty, Kultury i Sportu - Andrzej Duda przedstawił pozytywną opinię Komisji dotyczącą projektów uchwał.

Dyskusji w tym temacie nie prowadzono.

W kolejnych głosowaniach - jednogłośnie - podjęto uchwały :

- Nr XLIII/191/06 w sprawie likwidacji Uzupełniającego Liceum Ogólnokształcącego dla Dorosłych w Grabowie;

- Nr XLIII/192/06 w sprawie likwidacji Liceum Ogólnokształcącego w Stawiskach  oraz zmiany uchwały w sprawie utworzenia Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Stawiskach ;

- Nr XLIII/193/06 w sprawie ustalenia sieci szkół ponadgimnazjalnych w powiecie kolneńskim.

(w/w uchwały - stanowią załączniki do protokółu)

 

Ad.8. Projekt uchwały w sprawie zmian w składzie osobowym komisji stałych Rady Powiatu - wszyscy radni otrzymali. Przewodniczący Rady wyjaśnił, że projekt uchwały dotyczy kwestii formalnych - w  związku z utratą mandatu radnego przez  Roberta Niedźwieckiego  należy wykreślić go ze składu komisji których był członkiem.

Dyskusji w tej sprawie nie prowadzono. W głosowaniu - 13 gł. „za” przy 1 gł. „wstrzymującym się” - Rada podjęła uchwałę w sprawie zmian w składzie osobowym komisji stałych Rady Powiatu Kolneńskiego.

(Uchwała Nr XLIII/194/06  w tej sprawie - stanowi załącznik do protokółu)

 

Ad.9. Do dyskusji w sprawie zasad realizacji inwestycji drogowych na terenie powiatu kolneńskiego posłużyły materiały przygotowane przez zarząd powiatu, które otrzymali radni celem zapoznania się; Projekt zarządu był rozpatrywany na posiedzeniu komisji.

Przewodniczący Rady  Wiesław Zacharzewski uważał, że materiał przedłożony przez zarząd jest dosyć dobrze opracowany  ale trzeba jeszcze nad nim popracować i ustalić przede wszystkim, które drogi są  priorytetowe dla powiatu i na które przygotować dokumentację.

Dobrze, że pojawił się temat ustalenia kategorii dróg powiatowych - stwierdzał radny Grzegorz Szczech; W związku z tym opracowaniem pojawia się jednak wiele pytań i niejasności, nie wiadomo ile ma być kategorii dróg, co znaczy droga zbiorcza itd.  Zarząd przedstawia standaryzację dróg powiatowych, które to drogi nie są faktycznie drogami powiatowymi; W jego opinii najpierw powinna  być podjęta uchwała o zaliczeniu dróg do kategorii dróg powiatowych.

W związku z licznymi zapytaniami  Przewodniczący Rady  poprosił Sekretarza Powiatu  (współautora projektu) o objaśnienie projektu.

Sekretarz Powiatu wyjaśniał, że drogą wspólnej dyskusji trzeba dojść do ustalenia tego, które drogi są najważniejsze dla powiatu  i przygotować na te drogi dokumentację;  Projekt zasad realizacji inwestycji drogowych został opracowany i przedłożony radnym aby  przedstawić sieć dróg w naszym powiecie i ich stan techniczny; Oczekujemy na uwagi radnych do tych materiałów, które to uwagi zostaną następnie przeanalizowane i opracowane  przez Zarząd Powiatu.  Wszystkie te działania mają na celu przygotowanie się do składania wniosków do ZPORR na lata 2007-2013. Sekretarz uważał, ze dobrze byłoby porozumieć się z samorządami gminnymi w sprawie inwestycji drogowych ponieważ wnioski składane przez kilka jednostek będą lepiej punktowane i większe w związku z tym szanse na pozyskanie środków unijnych.

Dalej  głos zabrał starosta Stanisław Wiszowaty, który nawiązał do wypowiedzi radnego G. Szczecha; Wyjaśniał, że niektóre powiaty interpretują przepisy prawne w ten sposób, że powiaty przejęły drogi z mocą ustawy i w związku z tym, uchwały o zaliczeniu drogi do kategorii dróg powiatowych nie są potrzebne;  Jednak z uwagi na to, że uchwały takie są wymagane podczas ubiegania się  o środki unijne dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg podejmie działania mające na celu przygotowanie odpowiedniego projektu uchwały; Wszystkie te drogi  czy tez ich  większość znajdzie się w projekcie tej uchwały, ponieważ nie można się łudzić, że gminy zechcą przejmować drogi i ponosić koszty na ich utrzymanie.

Starosta wymienił i pokrótce uzasadnił, które drogi w opinii zarządu powinny znaleźć się w kategorii Z1 - ( dróg o podstawowym znaczeniu dla powiatu ) tj :

1/ Stawiski - Jurzec Wł.-Kossaki - Jedwabne

2/ Świdry - Grabowo - Wiszowate.. do drogi 647,

3/ Czerwone - Kozioł - Łacha .. do drogi 647

4/ Kolno - Janowo - Niksowizna..

Wyjaśniał, że ustalenie kategorii dróg jest wewnętrznym uregulowaniem na nasze potrzeby i nie sprawi, ze otrzymamy unijne dofinansowanie na te czy inne drogi.

Radny Grzegorz Szczech  uważał, ze jeśli chcemy opracować rzetelnie podział dróg na poszczególne kategorie to należy określić „sztywne ramy” takiego podziału.

Według Mieczysława Zajka  jednym z kryteriów służących do określenia kategorii  powinny być również wydatki corocznie ponoszone na remont poszczególnych dróg

Przewodniczący Rady przypominał, że trzeba szybko dojść do porozumienia  i ustalić kategorię poszczególnych dróg,  poinformować gminy o naszych ustaleniach i oczekiwać od nich stanowisk  w sprawie wspólnej realizacji inwestycji. Radny Andrzej Duda wskazywał z kolei na fakt, że dla poszczególnych radnych inna droga będzie ważniejsza; Uważał, ze trzeba wypracować kompromisowe rozwiązania.

Jan Lutrzykowski - członek zarządu powiatu- w swojej wypowiedzi zwrócił uwagę na drogę wojewódzką Nr 648, której ciężar przełożony jest na drogę powiatową na Janowo; Uważał, że trzeba wystąpić do Marszałka i pozyskać środki na budowę mostu na Pisie w Morgownikach, ponieważ bez tego Tiry  dalej będą niszczyły drogę powiatową.

Przewodniczący Rady  uważał, że radny Lutrzykowski, jako członek zarządu już dawno mógł wystąpić z odpowiednim wnioskiem w tej sprawie,  do Marszałka Województwa. 

Starosta Stanisław Wiszowaty  wyjaśniał, że można występować o dofinansowanie inwestycji na terenie własnego powiatu natomiast most w Morgownikach należy do powiatu łomżyńskiego; Zarząd Powiatu wystąpił w tej sprawie do Starosty Łomżyńskiego. W tej  chwili możemy liczyć na to, ze będą środki z tzw. „ściany wschodniej” i jeśli będą one dzielone przez Ministerstwo Infrastruktury to jest szansa na ich pozyskanie .

Sekretarz Jerzy Bielawski jeszcze wyjaśniając sprawę mostu w Morgownikch  mówił, że w tej sprawie wystąpiły do Marszałka powiaty - kolneński i łomżyński oraz okoliczne gminy; Jak na razie nie ma żadnej odpowiedzi.

Radny Grzegorz Szczech proponował nie przedłużać sprawy inwestycji drogowych ponieważ wymaga to najpierw pracy w Komisjach; Zwracał jednak uwagę na fakt, ze oprócz dróg powiatowych mamy również ulice w Kolnie i w Stawiskach, które to powinny również znaleźć się w poszczególnych kategoriach.

Przewodniczący Rady udzielił jeszcze głosu sołtysowi wsi Wysokie Małe, który to poruszył temat drogi Wysokie - Kobylin; Opowiadał o swoich wieloletnich staraniach w sprawie tej inwestycji, które  jak dotychczas nie przyniosły efektów.

Starosta Stanisław Wiszowaty wyjaśniał, że jest to droga o charakterze lokalnym  i inicjatywa w sprawie jej budowy musi wyjść od Burmistrza Stawisk.  Powiat mógłby dołożyć  25% do  tej inwestycji i pewnie większość radnych powiatowych opowiedziała by się za takim rozwiązaniem.

Radny Andrzej Duda przypominał, jak będąc starostą interweniował w sprawie tej drogi  do Zarządu Gminy Stawiski  ale bezskutecznie;  Również uważał, że inicjatywa w sprawie tej drogi musi wyjść od Burmistrza Stawisk.

Radny Roland Długozima zgodził się z opinią, że jest to najbardziej dbający sołtys, wielokrotnie przychodził do starosty w tej i poprzedniej kadencji; Przypomniał, że sprawa drogi Wysokie - Kobylin kilkukrotnie była poruszana na posiedzeniach zarządu, ale ze względu na brak środków finansowych i lokalny charakter tej inwestycji  temat był odsuwany.

Radny dziwił się, że akurat dzisiaj temat drogi do Wysokiego  został poruszony na sesji Rady Powiatu; Zwracając się do sołtysa  mówił, że nie ma on co liczyć na to, że któryś Burmistrz w tej czy poprzedniej kadencji   dofinansuje budowę tej drogi; 

Z opinią radnego R. Długozimy nie zgodził się przewodniczący rady Wiesław Zacharzewski, który twierdził, że od dawna zabiega o tę drogę; Poza tym przypomniał, że w tej miejscowości jest do sprzedania budynek po szkole w związku z tym mieszkańcy pozyskując własne środki ze sprzedaży powinni domagać się od władz gminy o przeznaczenie ich na potrzebną przebudowę drogi.

Radny Roland Długozima mówił, że dzisiaj pierwszy raz słyszy od Przewodniczącego Rady na temat drogi do Wysokiego.

Innych głosów w dyskusji nie było.

Ad.10. Przewodniczący Rady przedstawił wniosek Rady Gminy Grabowo w sprawie dokonania zmiany uchwały z dnia 27 maja 2004r. w sprawie określenia wysokości stawek za zajęcie pasa drogowego w ciągu dróg powiatowych.

Poproszony o opinię w tej sprawie Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg  Tadeusz Klama  uważał, że nie zachodzi potrzeba obniżenia tych stawek  ponieważ nie są duże kwoty; W skali roku jest to dochód dla powiatu w wysokości ok.  9 000 zł  ze wszystkich gmin. Dodał, że stawki opłat przyjęte w powiecie kolneńskim są porównywalne do tych w innych powiatach, a nawet niższe.

Jak poinformował Mieczysław Zajk, Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Rozwoju Gospodarczego, wniosek Rady Gminy Grabowo był rozpatrywany na posiedzeniu Komisji w dniu dzisiejszym i został zaopiniowany negatywnie.

Po burzliwej dyskusji w tym temacie, na którą składały się różne opinie radnych tj. były głosy „za” i głosy „przeciwne” obniżeniu stawek, członek zarządu Dariusz Łosiewski  zgłosił wniosek o pozostawienie stawek opłat za zajęcie pasa drogowego na dotychczasowym poziomie.

W głosowaniu 9 gł. „za” przy 3 gł. „przeciwnych” i 2 gł. „wstrzymujących się”  Rada  opowiedziała się za w/w wnioskiem.

Ad. 11. Zapytań i interpelacji radni nie zgłaszali.

 

Ad.12. Wolne wnioski i oświadczenia radnych.

Przewodniczący Rady przypomniał radnym o upływającym w dniu 30 kwietnia terminie   składania oświadczeń majątkowych.

Następnie odczytał pismo, które wpłynęło od Burmistrza Stawisk jako odpowiedź na  „Stanowisko Rady Powiatu w sprawie odstąpienia od darowizny nieruchomości tj. budynku Przychodni Rejonowej w Stawiskach”

(pismo, o którym mowa - stanowi załącznik do protokółu).

Starosta odnosząc się do pisma i zawartych tam zarzutów wobec swojej osoby uważał, że są one nie na miejscu; Stanowisko wysłane do Burmistrza Stawisk było Stanowiskiem Rady Powiatu a nie moim- mówił;  W związku z zawartym w tym piśmie stwierdzeniem  „ o wyręczaniu powiatu z jego obowiązków tj. utrzymania czystości na drogach  powiatowych itp.” starosta  wyjaśniał, że za  wszystkie te prace powiat płacił gminie i były one  wykonywane w ramach zawartego porozumienia.  Ogólnie ton tego pisma  uznał za niepoważny;

Radny Grzegorz Szczech uważał, ze część wydatkowanych środków, uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości w Stawiskach można uznać jako przeznaczone na cel publiczny mając tu na myśli  remont gabinetu ginekologicznego; Uważał jednak, że  pozostałą część środków  należy wyegzekwować; Nie zgodził się z argumentami, że jest to sprawa byłego Burmistrza;  Jest  to sprawa Gminy Stawiski.

Radny Roland Długozima z kolei wrócił jeszcze do tematu budynku po byłym Hotelu Pielęgniarskim; Uważał, ze należałoby się jeszcze zastanowić nad podziałem tej nieruchomości  i np. część mieszkalną sprzedać lokatorom natomiast pozostałą część zagospodarować w ten sposób,  by stanowiło to dochód dla powiatu; Budynek trzeba remontować i w przypadku sprzedaży mieszkań  obowiązek remontu przejdzie na właścicieli.

Radny odniósł się jeszcze do wypowiedzi Przewodniczącego Rady podczas dyskusji nad drogą do Wysokiego  - „nie zahaczyłem Pana ani słowem  ani czynem i dziwię się dlaczego Pan mnie tak zaatakował”; Uważał, że p. Zacharzewski powinien być przewodniczącym całej rady a pełniona  funkcja wymaga on niego umiarkowania, ogłady i kultury.

„Przepraszam, jeżeli Pana uraziłem” mówił  Przewodniczący Rady; Wyjaśniał, że tłumaczył sołtysowi Wysokiego w jaki sposób powinien starać się o drogę a radny Długozima wmawiał mu co innego i stąd wynikło jego zdenerwowanie.

Następnie głos zabrał przewodniczący Komisji Rolnictwa i Rozwoju Gospodarczego - Mieczysław Zajk; Przedstawił wniosek Komisji który  dotyczył środków jakie zostaną pozyskane z rezerwy celowej  budżetu państwa na drogę  nr 1884 B Wincenta ..Ptaki tj.  wykonać dokumentacje na odcinek drogi pomiędzy Wincentą a Kozłem długości 1400 metrów.  Radny wyjaśniał dalej, że jest to krótki odcinek drogi i z tego względu nie będzie mógł być zgłoszony do ZPORR   więc w tej chwili jest okazja, żeby razem zrobić te dwa odcinki drogi; Prosił o poparcie wniosku.

Radny Andrzej Duda był zdziwiony takim wnioskiem, ponieważ jak przypominał, na ostatniej sesji była mowa o tym, że zostanie zrobiony jeden odcinek na drodze Wincenta ..- Ptaki  a pozostałe środki pozyskane  z rezerwy budżetowej zostaną przeznaczone na drogę na Janowo.

Radny Grzegorz Szczech z kolei pytał, czy jest możliwe żeby w tym roku wykonać i dokumentację  i jednocześnie zrobić nawierzchnię. Dyrektor PZD Tadeusz Klama informował, ze wykonanie dokumentacji to okres 5 - 6 miesięcy.

Burzliwą dyskusję wywołaną  wnioskiem Komisji Rolnictwa i Rozwoju Gospodarczego  przerwał Przewodniczący Rady  zarządzając głosowanie w tej sprawie;

W pierwszym głosowaniu nie rozstrzygnięto wniosku Komisji, były  - 4 gł. „za”, 4 gł. „przeciwne” i 4 gł. „wstrzymujące się”.

W powtórzonym głosowaniu Rada 5 gł. „przeciw”, przy 4 gł. „za” i 3 gł. „wstrzymujących się” Rada   opowiedziała się przeciwko zleceniu dokumentacji na drugi odcinek drogi Wincenta - Ptaki.

W związku  z takim wynikiem głosowania radny Mieczysław Zajk podziękował radnym  i oświadczył, że złoży pisemną rezygnację z funkcji radnego.

Innych wniosków i oświadczeń  nie zgłaszano.

 

Przewodniczący Rady stwierdził, że porządek obrad został zrealizowany i ogłosił zamknięcie obrad XLIII sesji Rady Powiatu Kolneńskiego.

 

Protokółowała :

Agnieszka Chrzanowska

Przewodniczący Rady

Wiesław Zacharzewski

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Powiatu Kolneńskiego

Wytwarzający/odpowiadający: Tomasz Sadowski

Wprowadzający: Tomasz Sadowski

Data wprowadzenia: 2006-05-30

Data modyfikacji: 2006-05-30

Opublikował: Tomasz Sadowski

Data publikacji: 2006-05-30