Statut
Załącznik do Uchwały Nr XXXIX/221/02
Rady Powiatu Kolneńskiego z dnia 04.03.2002r.
Statut Zespołu Szkół Technicznych w Kolnie
Dział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Rozdział 1
Przepisy definiujące
§ 1
- Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
- Szkoła - należy przez to rozumieć Zespół Szkół Technicznych w Kolnie,
- ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r., Nr 67 , poz. 329 z późn. zm.),
- Statucie - należy przez to rozumieć Statut Zespołu Szkół Technicznych w Kolnie,
- Dyrektorze, Wicedyrektorze, Radzie Pedagogicznej, organach Samorządu Uczniowskiego, Radzie Szkoły i Radzie Rodziców - należy przez to rozumieć organy działające w Zespole Szkół Technicznych w Kolnie,
- uczniach i rodzicach - należy przez to rozumieć uczniów Zespołu Szkół Technicznych w Kolnie oraz ich rodziców lub prawnych opiekunów,
- wychowawcy - należy przez to rozumieć nauczyciela, którego szczególnej opiece wychowawczej powierzono jeden z oddziałów w Zespole Szkół Technicznych w Kolnie,
- organie prowadzącym Zespół Szkół Technicznych w Kolnie - należy przez to rozumieć Radę Powiatu Kolneńskiego lub jego organy.
-
- organie sprawującym nadzór pedagogiczny nad Zespołem Szkół Technicznych w Kolnie lub Kuratorze- należy przez to rozumieć Kuratora Oświaty w Białymstoku.
- poradni psychologiczno-pedagogicznej - należy przez to rozumieć także inną poradnię specjalistyczną lub inną instytucję świadczącą poradnictwo i specjalistyczną pomoc.
- Szkolnych Pracowniach Kształcenia Praktycznego – należy przez to rozumieć pracownie, gdzie uczniowie odbywają praktyczną naukę zawodu.
- Organem wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego, w stosunku do decyzji wydawanych przez Dyrektora w sprawach skreśleń z listy uczniów jest Kurator Oświaty.
Rozdział 2
Nazwa i typ placówki.
§ 2
Zespół Szkół Technicznych w Kolnie jest placówką publiczną. Siedziba Zespołu Szkół Technicznych znajduje się w Kolnie, ul. Teofila Kubraka 6.
§ 3
- Ustalona nazwa Zespół Szkół Technicznych w Kolnie używana jest przez Szkołę w pełnym brzmieniu, na pieczęci może być używany skrót nazwy.
- Szkole nadaje imię organ prowadzący na wniosek Rady Szkoły lub wspólny wniosek Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
§ 4
Szkoła działa na podstawie niniejszego Statutu oraz zgodnie z Ustawą o Systemie Oświaty i wynikającymi z niej rozporządzeniami.
§ 5
- W skład Zespołu Szkół Technicznych wchodzą:
1) Liceum Ogólnokształcące na podbudowie gimnazjum.
2) Liceum Profilowane na podbudowie gimnazjum o profilach:
a) mechaniczne techniki wytwarzania,
b) mechatroniczny,
c) elektrotechniczny,
- Technikum czteroletnie na podbudowie gimnazjum kształcące w zawodach:
a) technik-mechanik,
- technik-elektryk.
- Technikum pięcioletnie dla młodzieży na podbudowie ośmioletniej szkoły podstawowej kształcące w zawodach:
- technik-mechanik, klasy III – V,
- technik-elektryk, klasy III – V.
- Technikum Mechaniczne trzyletnie dla młodzieży na podbudowie ZSZ kształcące w zawodach:
- budowa maszyn.
- Zasadnicza Szkoła Zawodowa na podbudowie gimnazjum kształcąca w zawodach :
- operator obrabiarek skrawających,
- ślusarz,
- oddziały wielozawodowe kształcące zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego.
- Zasadnicza Szkoła Zawodowa klasy trzecie na podbudowie ośmioletniej szkoły podstawowej kształcąca w zawodach:
- operator obrabiarek skrawających,
- ślusarz,
- oddziały wielozawodowe kształcące zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego.
- Technikum Mechaniczne na podbudowie Zasadniczej Szkoły Zawodowej dla Dorosłych kształcące w trybie zaocznym.
§ 6
- Praktyczną naukę zawodu uczniowie klas przemysłowych odbywają w Szkolnych Pracowniach Kształcenia Praktycznego, zaś uczniowie klas wielozawodowych w zakładach państwowych, spółdzielczych, rzemieślniczych i prywatnych na podstawie umowy o pracę z pracownikiem młodocianym w celu nauki zawodu.
- Szczegółową organizację pracy Szkolnych Pracowni Kształcenia Praktycznego określa Regulamin Pracy Szkolnych Pracowni Kształcenia Praktycznego.
- W uzasadnionych przypadkach, poszczególne zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia w profilach mogą być prowadzone na terenie innych jednostek organizacyjnych, w szczególności szkół wyższych, centrów kształcenia ustawicznego, centrów kształcenia praktycznego, u pracodawców, w indywidualnych gospodarstwach rolnych, oraz przez pracowników tych jednostek, na podstawie umowy zawartej pomiędzy Szkołą a daną jednostką.
- Nauczanie języków obcych może być organizowane w zespołach międzyoddziałowych, z uwzględnieniem poziomu umiejętności językowych uczniów.
§ 7
Czas trwania nauki w szkole w zależności od profilu zawodu i specjalności określają odrębne przepisy.
§ 8
Szkoła utrzymywana jest ze środków budżetowych państwa, nauka w szkole jest bezpłatna, środki finansowe uzupełniające mogą pochodzić z darowizn, dobrowolnych wpłat rodziców, instytucji i osób prywatnych.
§ 9
- Szkoła może prowadzić wydziały dla dorosłych w trybie zaocznym lub stacjonarnym.
- Zajęcia ze słuchaczami w szkołach dla dorosłych, kształcących w formie stacjonarnej odbywają się przez trzy lub cztery dni w tygodniu.
- w szkołach dla dorosłych kształcących w formie zaocznej:
- konsultacje zbiorowe dla słuchaczy odbywają się we wszystkich semestrach co dwa tygodnie przez dwa dni,
- dopuszcza się możliwość organizowania konsultacji indywidualnych w wymiarze 20% ogólnej liczby godzin zajęć w semestrze,
- organizuje się dwie konferencje instruktażowe w czasie jednego semestru: pierwszą – wprowadzającą do pracy w semestrze i drugą – przedegzaminacyjną.
- Zasady uczęszczania na wybrane zajęcia edukacyjne przez osoby przygotowujące się do egzaminów eksternistycznych określa Wewnątrzszkolny System Oceniania.
§ 10
Na zasadach określonych w ustawie Dyrektor może zezwolić uczniowi na indywidualny program lub tok nauki pod warunkiem składania egzaminów klasyfikacyjnych.
§ 11
- Na zasadach określonych w art. 56 ustawy w szkole mogą działać stowarzyszenia i organizacje z wyjątkiem partii i organizacji politycznych.
- Zasady funkcjonowania w szkole związków zawodowych regulują oddzielne przepisy.
§ 12
- W szkole używa się pieczęci i stempli zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Szkoła posiada pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół wchodzących w skład Zespołu.
- Tablice i pieczęcie szkół wchodzących w skład Zespołu powinny zawierać nazwę Zespołu i nazwę Szkoły.
- Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację przebiegu nauczania na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§ 13
Zasady wydawania oraz wzory świadectw i innych druków szkolnych, sposób dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów oraz zasady odpłatności za te czynności określają odrębne przepisy.
§ 14
Szkoła może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkoły.
Rozdział 3
Cele i zadania Szkoły.
§ 15
- Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie oraz przepisach wydanych na jej podstawie, koncentrując się na prowadzeniu działalności dydaktycznej, wychowawczej oraz opiekuńczej, w zakresie i na zasadach określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Szkoła wspomaga rozwój ucznia jako osoby, wprowadzając ucznia w świat wiedzy naukowej, wdrażając go do samodzielności, pomagając mu w podejmowaniu decyzji dotyczącej kierunku dalszej edukacji oraz przygotowując ucznia do aktywnego udziału w życiu społecznym.
- Szkoła stwarza warunki do komplementarnego rozwoju uczniów, uwzględniając ich indywidualne zainteresowania, potrzeby i możliwości psychofizyczne.
- Szkoła kształci i wychowuje w duchu poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, rozwijając u wychowanków poczucie odpowiedzialności, miłości do ojczyzny – przy jednoczesnym otwarciu na najistotniejsze wartości kultury europejskiej i światowej.
- Szkoła respektuje zasady nauk pedagogicznych, przepisy prawa oraz zobowiązania wynikające z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka uchwalonej przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 10 grudnia 1948 i z Konwencji Praw Dziecka, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1989 roku - których celem jest poszanowanie godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej.
- Szkoła przygotowuje teoretycznie i praktycznie przyszłych kwalifikowanych robotników, rzemieślników i techników w zawodach i specjalnościach nauczanych w szkole.
- Szkoła stwarza warunki do osiągnięcia wykształcenia ogólnego umożliwiającego dalszą naukę oraz do zdobycia umiejętności zawodowych celem podjęcia pracy w określonym zawodzie.
§ 16
Rodzice i nauczyciele, na zasadach określonych w Statucie, współdziałają ze sobą w sprawach wychowywania i kształcenia uczniów.
§ 17
- W zakresie działalności dydaktycznej Szkoła realizuje szkolny zestaw programów nauczania, a poprzez to w szczególności:
- umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do pomyślnego złożenia egzaminów końcowych, dającego możliwość dalszego kształcenia lub podjęcia pracy.
- pomaga przyszłym absolwentom dokonać świadomego wyboru kierunku dalszego kształcenia,
- działa w kierunku rozwijania zainteresowań uczniów poprzez organizowanie kół zainteresowań , imprez sportowych, olimpiad i konkursów.
- Zapewnia wszechstronną pomoc uczniom mającym trudności z opanowaniem treści programu nauczania, w miarę posiadanych środków
- Szkoła zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania.
- Szkoła zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje wymagane w odrębnych przepisach.
§ 18
- Szkoła wspomaga wychowawczą rolę rodziny.
- W zakresie działalności wychowawczej Szkoła w szczególności:
- kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji celów i zasad określonych w ustawie i przepisów do niej wykonawczych, w szczególności w Statucie, stosownie do warunków Szkoły i wieku uczniów,
- wskazuje alternatywy dla zagrożeń społecznych młodego człowieka
- upowszechnia zasady tolerancji, wolności sumienia i poczucia sprawiedliwości,
- kształtuje postawy patriotyczne (także w wymiarze lokalnym),
- sprzyja zachowaniom proekologicznym,
- umożliwia uczniom podtrzymanie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
- szanuje indywidualność uczniów i ich prawo do własnej oceny rzeczywistości,
- budzi szacunek do pracy poprzez dobrze zorganizowaną pracę na rzecz Szkoły i środowiska,
- wdraża do dyscypliny i punktualności.
- Szkoła wypracowuje i realizuje własny program wychowawczy uchwalany przez Radę Pedagogiczną po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
§ 19
1. Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz posiadanych możliwości.
2. Wykonywanie zadań opiekuńczych polega w szczególności na:
1) ścisłym respektowaniu obowiązujących w szkołach ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny,
2) sprawowaniu w formach indywidualnych opieki nad niektórymi, potrzebującymi takiej opieki uczniami.
§ 20
1. Opiekę nad uczniami przebywającymi w Szkole sprawują:
- 1)podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych - nauczyciele prowadzący te zajęcia,
2) podczas przerw - nauczyciele pełniący dyżury.
2. Opiekę nad uczniami podczas zajęć poza terenem Szkoły, w tym w trakcie wycieczek organizowanych przez Szkołę, sprawują wyznaczeni nauczyciele oraz, za zgodą Dyrektora, inne osoby dorosłe, zwłaszcza rodzice.
§ 21
1. Plan dyżurów nauczycieli ustala Wicedyrektor, uwzględniając tygodniowy rozkład zajęć i możliwości kadrowe.
2. Zasady organizacyjno - porządkowe pełnienia dyżurów nauczycielskich określa Regulamin Pracy Szkoły.
§ 22
Obowiązki opiekunów podczas wycieczek organizowanych przez Szkołę określają odrębne przepisy.
§ 23
1. Indywidualne formy opieki polegają w szczególności na:
- udzielaniu, w miarę możliwości finansowych Szkoły, doraźnej lub stałej pomocy finansowej,
- występowaniu, w razie potrzeby, do organu prowadzącego Szkołę o udzielenie pomocy w zakresie przekraczającym możliwości Szkoły,
- udzielaniu organizacyjnej pomocy w korzystaniu z usług poradni psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności w razie stwierdzenia podstaw do ewentualnego obniżenia wymagań edukacyjnych.
- Pomoc, o której mowa w ust. 1. p. 1, przyznaje się na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§ 24
- Każdy oddział powierza się szczególnej opiece wychowawczej jednego z nauczycieli uczących w tym oddziale.
- W miarę możliwości organizacyjnych Szkoły, celem zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, wychowawca prowadzi oddział powierzony jego opiece wychowawczej przez okres nauczania obejmujący cały cykl kształcenia.
- Decyzję w sprawie obsady stanowiska wychowawcy podejmuje Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
- Dyrektor może dokonać zmiany na stanowisku wychowawcy:
1) z urzędu,
2) na pisemny wniosek dotychczasowego wychowawcy,
3) na pisemny wniosek co najmniej 2/3 uczniów lub ich rodziców z danego oddziału.
- Wnioski, o których mowa w ust. 4 p. 2 i 3 nie są dla Dyrektora wiążące. O sposobie ich załatwienia Dyrektor informuje wnioskodawcę w terminie 14 dni. Decyzja Dyrektora jest ostateczna.
- Zadania wychowawcy określają dalsze postanowienia Statutu.
Dział II
Z A R Z Ą D Z A N I E S Z K O Ł Ą
Rozdział 1
Zagadnienia podstawowe.
§ 25
- Organem prowadzącym Szkołę jest Rada Powiatu Kolneńskiego.
- Zadania i kompetencje organu prowadzącego Szkołę oraz organu sprawującego nad Szkołą nadzór pedagogiczny, w tym w szczególności zasady sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz nadzoru nad działalnością Szkoły w sprawach administracyjnych i finansowych, określają odrębne przepisy.
§ 26
Szkołą kieruje Dyrektor Szkoły.
§ 27
Kolegialnym organem Szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki jest Rada Pedagogiczna.
§ 28
W Szkole działają: Samorząd Uczniowski, Rada Szkoły i Rada Rodziców o ile zostały utworzone zgodnie z unormowaniami ustawy i Statutu.
§ 29
Działające w Szkole organy wzajemnie się informują o podstawowych kierunkach planowanej i prowadzonej działalności.
§ 30
- Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwały Rady Rodziców , Samorządu Uczniowskiego, jeżeli jest ona niezgodna z przepisami prawa - wyznaczając termin usunięcia stwierdzonych uchybień.
- O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie informuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny, a w sprawach wymienionych w art. 34a ust. 1 ustawy - także organ prowadzący Szkołę.
- Po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, uchwała traci moc w zakresie objętym ingerencją Dyrektora.
§ 31
Sposób postępowania w sprawie wstrzymania uchwał Rady Pedagogicznej określa art. 41 ust. 3 ustawy.
§ 32
Prowadzenie mediacji w sprawach spornych między działającymi w Szkole organami oraz podejmowanie ostatecznych rozstrzygnięć w tego rodzaju sprawach należy do Dyrektora.
§ 33
1. Trybu, o którym mowa w przepisach poprzedzających, nie stosuje się do postępowań uregulowanych odrębnymi przepisami, w szczególności w sprawach:
- odpowiedzialności dyscyplinarnej,
- odpowiedzialności porządkowej,
- sporów ze stosunku pracy w zakresie objętym właściwością sądów pracy.
Rozdział 2
Dyrektor Szkoły.
§ 34
Stanowisko Dyrektora Szkoły powierza i odwołuje z niego organ prowadzący Szkołę.
§ 35
- Do zadań Dyrektora należy planowanie, organizowanie, kierowanie i nadzorowanie pracą Szkoły.
- Dyrektor w szczególności zabiega o stworzenie optymalnych warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Szkole.
§ 36
1. Do właściwości Dyrektora należy w szczególności.
1) w zakresie spraw bezpośrednio związanych z działalnością podstawową Szkoły:
- przedkładanie Radzie Pedagogicznej do zatwierdzenia wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
- podejmowanie decyzji w sprawach przyjmowania uczniów do Szkoły, przenoszenia ich do innych klas lub oddziałów oraz skreślanie z listy uczniów.
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
- realizowanie zadań związanych z oceną pracy nauczycieli oraz opieką nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę w zawodzie, określonych w odrębnych przepisach,
- organizowanie warunków dla prawidłowej realizacji Konwencji o Prawach Dziecka,
2) w zakresie spraw organizacyjnych:
- przygotowywanie projektów planów pracy Szkoły,
- opracowanie arkusza organizacji Szkoły,
- ustalenie tygodniowego rozkładu zajęć,
3) w zakresie spraw finansowych:
- opracowywanie planu finansowego Szkoły,
- przedstawienie projektu planu finansowego do zaopiniowania Radzie Pedagogicznej,
- realizowanie planu finansowego, w szczególności poprzez dysponowanie określonymi w nim środkami, stosownie do przepisów określających zasady gospodarki finansowej szkół,
4) w zakresie spraw administracyjno - gospodarczych oraz biurowych:
- sprawowanie nadzoru nad działalnością administracyjno – gospodarczą Szkoły,
- organizowanie wyposażenia Szkoły w środki dydaktyczne i sprzęt szkolny,
- organizowanie i nadzorowanie kancelarii Szkoły,
- nadzorowanie prawidłowego prowadzenia dokumentów przez nauczycieli oraz prawidłowego wykorzystywania druków szkolnych,
- organizowanie okresowych inwentaryzacji majątku szkolnego,
5) w zakresie spraw porządkowych, bhp i podobnych:
- zapewnienie odpowiedniego stanu bezpieczeństwa i higieny pracy,
- egzekwowanie przestrzegania przez uczniów i pracowników ustalonego w Szkole porządku,
- wykonywanie zadań dotyczących planowania obronnego, obrony cywilnej i powszechnej samoobrony.
§ 37
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
- W zakresie, o którym mowa w ust. 1, Dyrektor w szczególności:
- decyduje o zatrudnieniu i zwalnianiu nauczycieli oraz innych pracowników Szkoły,
- decyduje o przyznaniu nagród oraz wymierzaniu kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom Szkoły,
- decyduje, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Szkoły,
- określa zakres odpowiedzialności materialnej nauczycieli i innych pracowników Szkoły, zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, po zapewnieniu ku temu niezbędnych warunków,
- współdziała z funkcjonującymi zakładowymi organizacjami związkowymi, w zakresie ustalonym odrębnymi przepisami, a w szczególności:
- zasięga opinii w sprawach organizacji pracy Szkoły,
- ustala:
- zasady i kryteria oceny wyników pracy nauczyciela dla określenia procentowego podwyższenia stawki wynagrodzenia zasadniczego,
- regulaminy pracy, premiowania i nagradzania pracowników Szkoły,
- regulamin zakładowego fundusz świadczeń socjalnych,
- ustala planu urlopów pracowników Szkoły nie będących nauczycielami,
- administruje zakładowym funduszem świadczeń socjalnych, zgodnie z ustalonym regulaminem.
§ 38
Dyrektor jest przedstawicielem Szkoły na zewnątrz oraz - w sprawach wynikających z ustawy - organem prowadzącym postępowanie administracyjne w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego.
§ 39
- Dyrektor jest Przewodniczącym Rady Pedagogicznej.
- Zadania związane z pełnieniem tej funkcji oraz tryb ich realizacji określają postanowienia Regulaminu działalności Rady Pedagogicznej.
§ 40
- W wykonywaniu swoich zadań Dyrektor współpracuje z Radą Pedagogiczną, rodzicami i organami Samorządu Uczniowskiego.
- Dyrektor - poza przypadkami współdziałania w podejmowaniu czynności prawnych z podmiotami, o których mowa w ust. 1, w szczególności:
- przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności Szkoły,
- składa Radzie Pedagogicznej okresowe sprawozdania z realizacji planów pracy Szkoły,
- udziela Radzie Rodziców informacji o działalności dydaktyczno - wychowawczej Szkoły.
Rozdział 3
Inne stanowiska kierownicze
§ 41
- W Szkole tworzy się stanowiska kierownicze:
- wicedyrektora szkoły,
- kierownika kształcenia praktycznego,
- kierownika gospodarczego.
- Stanowiska kierownicze w szkole powierza i odwołuje z nich Dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz Rady Pedagogicznej.
§ 42
- Szczegółowy zakres kompetencji na stanowiskach kierowniczych w szkole określa Dyrektor, powierzając te stanowiska.
2. W sytuacji gdy Dyrektor nie może pełnić obowiązków służbowych, zakres zastępstwa Wicedyrektora rozciąga się na wszystkie zadania i kompetencje Dyrektora.
§ 43
Zakres kompetencji Wicedyrektora Szkoły.
- Wypełnia czynności kierownicze w zakresie przydzielonych obowiązków działając w imieniu Dyrektora Szkoły.
- Prowadzi zajęcia dydaktyczne w obowiązującym wymiarze godzin zgodnie z obowiązującym arkuszem organizacyjnym szkoły.
- Hospituje w ustalonej przepisami liczbie godzin zajęcia teoretyczne, zajęcia pozalekcyjne i sporządza informacje o ocenie pracy nauczycieli i innych pracowników szkoły.
- Opracowuje i nadzoruje realizację:
- rocznego planu dydaktyczno-wychowawczego,
- tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
- dyżurów nauczycieli.
- Rozpoznaje i gromadzi informacje o stanie kształcenia, wychowania i opieki oraz ocenia poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej w szkole.
- Sprawuje bezpośrednio kompleksowy nadzór nad następującymi ogniwami organizacyjnymi szkoły:
- biblioteką szkolną i czytelnią,
- organizacjami szkolnymi,
- zajęciami pozalekcyjnymi,
- działalnością profilaktyczną i resocjalizacyjną,
- działalnością komisji przedmiotowych,
- organizacją imprez uroczystości szkolnych oraz apeli,
- organizacją wypoczynku młodzieży,
- organizacją prac społecznie użytecznych,
- organizacją pracowni przedmiotowych, wyposażeniem w pomoce dydaktyczne, zaopatrzenie w podręczniki,
- działalnością wychowawców klas, organizacją zastępstw,
- działalnością uczniów w organizacjach pozaszkolnych.
- Wykonuje inne czynności zlecone przez władze oświatowe, Radę Pedagogiczną, zespół kierowniczy lub Dyrektora szkoły.
§ 44
Zakres kompetencji Kierownika kształcenia praktycznego.
- Do zadań kierownika kształcenia praktycznego należy załatwianie spraw dotyczących organizacji i przebiegu oraz kontroli realizacji praktycznej nauki zawodu na terenie szkoły, zakładów pracy i Centrum Kształcenia Praktycznego.
- Prowadzenie zajęć dydaktycznych i wychowawczych zgodnie z arkuszem organizacyjnym szkoły.
- Obowiązek planowania i prowadzenia hospitacji oraz kontroli praktyk zawodowych, sporządzanie notatek i analizy stopnia realizacji programu nauczania.
- Prowadzenie niezbędnej dokumentacji (administracyjnej i pedagogicznej) związanej z przebiegiem i organizacją praktyk uczniów oraz praktycznej nauki zawodu u pracodawców i w ośrodkach kształcenia zawodowego.
- Akceptacja i rejestracja umów o praktyczną naukę zawodu pracowników młodocianych oraz zawieranie umów o odbycie praktyk zawodowych w zakładach pracy.
- Organizowanie spotkań z przedstawicielami zakładów pracy, instruktorami praktycznej nauki zawodu oraz opiekunami praktyk zawodowych celem uzgodnienia warunków i programów szkolenia praktycznego.
- Kierowanie pracą komisji przedmiotowej praktycznej nauki zawodu i przedmiotów zawodowych.
- Przygotowanie i prowadzenie egzaminów z przygotowania zawodowego i praktycznej nauki zawodu – zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Nadzorowanie działalności dydaktycznej i wychowawczej w szkolnych pracowniach kształcenia praktycznego.
- Wspólnie z nauczycielami zawodu przygotowywanie uczniów do udziału w konkursach i turniejach o tematyce zawodowej organizowanej w szkole i przez władze oświatowe.
- Przedkładanie Dyrektorowi szkoły i Radzie Pedagogicznej informacji o pracy:
- komórek organizacyjnych szkoły powierzonych jego opiece.
- Kierownik kształcenia praktycznego kieruje procesem nauczania praktycznego i wychowania uczniów oraz sprawuje opiekę nad pracą szkolnych pracowni kształcenia praktycznego i bezpieczeństwem młodzieży tam pracującej.
- Kierownik kształcenia praktycznego odpowiedzialny jest w szczególności za:
1). dydaktyczny i wychowawczy poziom ćwiczeń w szkolnych pracowniach kształcenia praktycznego,
- realizację zadań zgodnie z uchwałami Rady Pedagogicznej oraz zarządzeniami władz oświatowych,
- tworzenie warunków do rozwijania samorządnej i samodzielnej pracy uczniów na ćwiczeniach w szkolnych pracowniach kształcenia praktycznego,
- zapewnienie pomocy nauczycielom praktycznej nauki zawodu w realizacji ich zadań i doskonaleniu zawodowym,
- zapewnienie w miarę możliwości odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań dydaktycznych i opiekuńczo-wychowawczych na ćwiczeniach w szkolnych pracowniach kształcenia praktycznego.
- Opracowanie projektu przydziału czynności nauczycieli praktycznej nauki zawodu.
- Kształtowanie właściwej atmosfery i dyscypliny pracy na ćwiczeniach w szkolnych pracowniach kształcenia praktycznego.
- Zapewnienie należytego stanu higieniczno-sanitarnego w czasie ćwiczeń w szkolnych pracowniach kształcenia praktycznego, warunków bezpieczeństwa uczniów, nauczycieli i pracowników na terenie pomieszczeń
-
związanych z nauczaniem praktycznym.
- Zapewnienie warunków do pełnej realizacji programów nauczania, wychowania i opieki wychowawczej, ukierunkowanie wysiłku nauczycieli praktycznej nauki zawodu i uczniów na systematyczne podnoszenie jakości pracy.
-
- Organizowanie pracy dydaktycznej i wychowawczej w szkolnych pracowniach kształcenia praktycznego, egzekwowanie realizacji przydzielonych czynności organizacyjno-wychowawczych oraz innych zajęć związanych z działalnością szkolnych pracowni kształcenia praktycznego, przedkładanie wniosków Dyrektorowi i Radzie Pedagogicznej w tych sprawach.
-
- Tworzenie właściwego klimatu dla postępu pedagogicznego, doskonalenia metodycznego i merytorycznego nauczycieli praktycznej nauki zawodu oraz atmosfery wychowawczej w szkolnych pracowniach kształcenia praktycznego, egzekwowanie od pracowników, a szczególnie od nauczycieli zasad etyki zawodowej.
-
- Sprawowanie wewnętrznego nadzoru pedagogicznego przez hospitowanie nauczycieli praktycznej nauki zawodu, udzielanie im niezbędnego instruktażu i pomocy, uczestniczenie w pracy zespołów ustalających oceny pracy nauczycieli praktycznej nauki zawodu.
-
- Załatwianie i nadzorowanie korespondencji związanej z działalnością szkolnych pracowni kształcenia praktycznego i podpisywanie dokumentacji związanej z jej funkcjonowaniem.
-
- Właściwy dobór asortymentu ćwiczeń i usług zapewniający właściwą realizację programów nauczania praktycznej nauki zawodu.
-
- Zgłaszanie Dyrektorowi szkoły propozycji składu komisji inwentaryzacyjnej i komisji do przeglądu składników majątkowych szkolnych pracowni kształcenia praktycznego.
-
- Sprawowanie nadzoru nad składnikami majątku szkolnej pracowni kształcenia praktycznego oraz powierzenie odpowiedzialności materialnej za składniki majątkowe poszczególnym nauczycielom i pracownikom oraz prawidłowe zabezpieczenie majątku przed przedwczesnym zużyciem, kradzieżą lub pożarem.
-
- Przedkładanie Dyrektorowi szkoły i Radzie Pedagogicznej informacji o pracy szkolnych pracowni kształcenia praktycznego.
-
- Wykonywanie innych zadań związanych z działalnością szkolnych pracowni kształcenia praktycznego zleconych przez władze oświatowe, Radę Pedagogiczną i Dyrektora szkoły.
§ 45
Zakres kompetencji Kierownika gospodarczego.
- Kieruje zespołem pracowników obsługi.
- Określa zadania i zakres odpowiedzialności tych pracowników w formie zakresów czynności, a także stwarza im warunki pracy oraz zapewnia warunki BHP.
- Wraz z zespołem pracowników, którymi kieruje, zapewnia wykonanie następujących zadań:
- prowadzenie dokumentacji formalnej pracowników,
- wykonywanie sprawozdań GUS,
- zapewnienie druków i materiałów kancelaryjnych oraz środków niezbędnych do prowadzenia placówki,
- realizację zakupów wyposażenia materialnego szkoły zgodnie z decyzjami Rady Pedagogicznej i Dyrektora szkoły,
- zainwentaryzowanie i oznakowanie sprzętu szkolnego, prowadzenie ksiąg inwentarzowych, organizację inwentaryzacji rocznej,
- projektowanie budżetu szkoły na wydatki administracyjno-gospodarcze, abonowanie czasopism, druków resortowych itp.,
- zapewnienie sprawności techniczno-eksploatacyjnej budynku i urządzeń terenowych oraz zabezpieczenie majątku szkolnego,
- dbanie o sprzęt przeciwpożarowy, urządzenia odgromowe, klucze do wejść ewakuacyjnych,
- utrzymywanie pełnej czystości gmachu oraz przynależnego terenu,
10)zapewnienie opieki nad zielenią szkolną w czasie ferii.
- Jest członkiem kierownictwa szkoły, reprezentuje pracowników niepedagogicznych w tym organie kierowania szkołą.
- Jest bezpośrednim przełożonym służbowym pracowników obsługi.
- Ocenia pracę swych podwładnych, wnioskuje o awanse, przydziela premie, występuje o zmianę stosunku pracy itd.
- Opiniuje wnioski i podania swych podwładnych do Dyrekcji szkoły.
- Decyduje o harmonogramie tygodniowym i dziennym pracy obsługi, a także o harmonogramie ich urlopów.
- Odpowiada przed Dyrektorem szkoły za:
- dyscyplinę, poziom i atmosferę pracy swych podwładnych,
- bieżące zabezpieczenie gmachu i wyposażenia szkoły,
- sprawność urządzeń przeciwpożarowych i przeciwgromowych,
- oszczędność materiałów i energii,
- grzeczną i uprzejmą obsługę interesantów.
Rozdział 4
Rada Pedagogiczna
§ 46
W Szkole działa Rada Pedagogiczna
§ 47
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w Szkole.
- W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą - z głosem doradczym - brać także udział inne osoby zaproszone przez jej Przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
- Przewodniczącym Rady jest Dyrektor.
- Zasady funkcjonowania Rady Pedagogicznej określa Regulamin Pracy Rady Pedagogicznej uchwalony przez Radę, normujący w szczególności następujące zagadnienia:
- sposób przygotowywania, zwoływania, prowadzenia i dokumentowania zebrań Rady Pedagogicznej,
- wewnętrzną organizację Rady Pedagogicznej,
- kompetencje Przewodniczącego Rady Pedagogicznej,
- zasady dopuszczania do udziału w pracach Rady Pedagogicznej osób nie będących członkami tego organu Szkoły.
§ 48
1. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planów pracy Szkoły,
- zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
- uchwalanie programu wychowawczego Szkoły, po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego,
- ustalanie - po uzyskaniu opinii Samorządu Uczniowskiego i Rady Rodziców - szczegółowych kryteriów ocen zachowania ucznia, trybu i zasad ich ustalania oraz trybu odwoławczego w tym zakresie,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Szkole,
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Szkoły,
- podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia ucznia z listy uczniów szkoły,
- uchwalanie i nowelizowanie Regulaminu swojej działalności,
9) ustalanie innego - niż 45 minut – czasu trwania godziny lekcyjnej.
2. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- powierzenie stanowiska Dyrektora kandydatowi ustalonemu przez organ prowadzący Szkołę,
- przedłużenie powierzenia stanowiska dotychczasowemu Dyrektorowi,
- powierzenie innych stanowisk kierowniczych w Szkole oraz odwoływanie z tych stanowisk,
- organizację pracy Szkoły, zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
- projekt planu finansowego Szkoły,
- wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
- propozycje Dyrektora w sprawie przydziału nauczycielom prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- podjęcie w Szkole działalności przez stowarzyszenia i organizacje, stosownie do art. 56 Ustawy.
3. Dyrektor może wystąpić do Rady Pedagogicznej z prośbą o wydanie opinii w innej sprawie.
4. Rada Pedagogiczna ponadto:
- może wnioskować o odwołanie osób zajmujących stanowiska kierownicze w Szkole, zgodnie z odrębnymi przepisami,
- deleguje swoich przedstawicieli do prac w innych organach.
§ 49
- Rada Pedagogiczna wykonuje także zadania Rady Szkoły - do czasu jej utworzenia w Szkole, sformułowane w przepisach prawa szkolnego.
- W ramach realizacji zadań, o których mowa w ust. 1, Rada Pedagogiczna w szczególności:
- uchwala i nowelizuje Statut,
- występuje z odwołaniem od decyzji kuratora oświaty w sprawie uchylenia Statutu albo niektórych jego postanowień (art. 60 ust. 3 ustawy).
- Rada Pedagogiczna, wykonując zadania nie utworzonej Rady Szkoły, zobowiązana jest do zasięgnięcia opinii przedstawicieli rodziców i uczniów przed podjęciem decyzji związanej z obsadą stanowiska Dyrektora i innych stanowisk kierowniczych w Szkole,
Rozdział 5
Rada Rodziców
§ 50
- W Szkole może działać Rada Rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
- Zasady tworzenia Rady Rodziców uchwala ogół rodziców uczniów Szkoły.
- Szczegółowe zasady organizacji i funkcjonowania Rady Rodziców, w tym szczegółowe zasady wyznaczania przedstawicieli rodziców do pracy w innych organach- określa Regulamin działalności Rady Rodziców niesprzeczny ze Statutem.
- Dyrektor zapewnia Radzie Rodziców organizacyjne warunki działania oraz stale współpracuje z Radą Rodziców - osobiście lub przez wyznaczonego nauczyciela.
§ 51
1. Zgromadzenie ogółu rodziców zwołuje:
- w sprawie ustalenia zasad tworzenia Rady Rodziców - Dyrektor,
- w innych sprawach, w szczególności celem nowelizacji zasad tworzenia Rady Rodziców - właściwy organ Rady Rodziców.
§ 52
- Rada Rodziców może występować do innych organów Szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Szkoły, a w szczególności:
-
1) w sprawie utworzenia Rady Szkoły,
2) w sprawach określonych w Statucie.
- Rada Rodziców opiniuje program wychowawczy Szkoły.
§ 53
- Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców i innych źródeł, przeznaczane na wspieranie statutowej działalności Szkoły (Fundusz Rady Rodziców).
- Zasady wydatkowania środków Funduszu określa Regulamin działalności Rady Rodziców.
- W miarę możliwości Dyrektor udziela pomocy w obsłudze finansowej Funduszu.
Rozdział 6
Samorząd Uczniowski
§ 54
Wszyscy uczniowie Szkoły, z mocy prawa, tworzą Samorząd Uczniowski.
§ 55
1. Organy Samorządu Uczniowskiego są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów Szkoły.
2. Organami Samorządu uczniowskiego są:
1) ogół uczniów i Zgromadzenie ogółu uczniów,
- Szkolny Sejmik Uczniowski,
- Przewodniczący Samorządu Uczniowskiego,
- Zarząd Samorządu Uczniowskiego,
- Trybunał Samorządu Uczniowskiego.
- Organami wewnętrznymi Sejmiku są:
- prezydium,
- komisje.
3. Przewodniczący reprezentuje organy Samorządu Uczniowskiego, w szczególności wobec organów Szkoły.
§ 56
- Dyrektor zapewnia organizacyjne warunki uchwalenia pierwszego Regulaminu Samorządu Uczniowskiego oraz przygotowuje jego projekt, skonsultowany z uczniami poszczególnych oddziałów.
- Warunki organizacyjne uchwalania Regulaminu Samorządu Uczniowskiego oraz wprowadzania w nim zmian zapewnia, w porozumieniu z Dyrektorem, opiekun Samorządu.
- Regulamin Samorządu Uczniowskiego nie może być sprzeczny z niniejszym Statutem.
§ 57
- Zgromadzenie ogółu uczniów zwołuje:
- w sprawie uchwalenia pierwszego Regulaminu Samorządu Uczniowskiego - Dyrektor,
- celem uchwalenia kolejnego lub nowelizacji Regulaminu Samorządu Uczniowskiego - właściwy organ Samorządu Uczniowskiego.
§ 58
Ogół uczniów może uchwalić lub znowelizować Regulamin Samorządu Uczniowskiego w drodze cząstkowych głosowań uczniów na zebraniach w poszczególnych oddziałach.
§ 59
Szczegółowe kompetencje i zasady organizowania Zgromadzenia ogółu uczniów oraz podejmowania uchwał przez ogół uczniów poza Zgromadzeniem, normuje Regulamin Samorządu Uczniowskiego.
§ 60
Dyrektor zapewnia organom Samorządu Uczniowskiego organizacyjne, w tym lokalowe warunki działania oraz stale współpracuje z tymi organami poprzez opiekuna Samorządu.
§ 61
- Samorząd Uczniowski może przedstawiać Radzie Pedagogicznej i Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach Szkoły, a w szczególności dotyczących takich podstawowych praw uczniów, jak:
- prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
- prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
- prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
- prawo do swobodnego komunikowania się w dostępnych formach medialnych,
- prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem,
- prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu.
- Samorząd Uczniowski ponadto:
- może występować z wnioskiem w sprawie utworzenia Rady Szkoły,
- wydaje opinię w sprawie skreślenia ucznia z listy uczniów szkoły,
- wyraża opinię w sprawie oceny pracy nauczyciela,
- opiniuje program wychowawczy Szkoły,
- występuje w sprawach określonych w Statucie.
Dział III
ORGANIZACJA SZKOŁY
Rozdział 1
Planowanie działalności Szkoły.
§ 62
- Okresem przeznaczonym na realizację materiału programowego jednej klasy jest rok szkolny.
- Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć dydaktyczno - wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy o organizacji roku szkolnego.
§ 63
1. Podstawę organizacji pracy Szkoły w danym roku szkolnym stanowią:
1) plan pracy Szkoły,
2) arkusz organizacji Szkoły,
3) tygodniowy rozkład zajęć.
§ 64
- Plan pracy Szkoły określa w szczególności podstawowe założenia pracy dydaktyczno - wychowawczej.
- Plan pracy Szkoły przygotowuje Dyrektor, a zatwierdza - Rada Pedagogiczna.
§ 65
- Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki określa arkusz organizacji Szkoły opracowywany przez Dyrektora na podstawie planu nauczania oraz planu finansowego Szkoły. Arkusz organizacji Szkoły zatwierdza organ prowadzący Szkołę.
- W arkuszu organizacji Szkoły zamieszcza się w szczególności liczbę pracowników Szkoły, łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin przedmiotów nadobowiązkowych, w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący Szkołę.
§ 66
Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć, ustalany przez Dyrektora na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji Szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
§ 67
Zasady tworzenia, treść i sposób realizacji planu finansowego określają odrębne przepisy.
Rozdział 2
Podstawowe formy działalności edukacyjnej
§ 68
- Podstawową formą pracy Szkoły są zajęcia edukacyjne, prowadzone w systemie klasowo - lekcyjnym.
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut, z zastrzeżeniem ust. 3.
- W uzasadnionych przypadkach Dyrektor może ustalić inny czas trwania zajęć edukacyjnych, nie dłuższy jednak niż 60 minut i nie krótszy niż 30 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
- W czasie trwania zajęć dydaktycznych organizuje się przerwy międzylekcyjne - dziesięciominutowe oraz tzw. dużą przerwę po lekcji 4. - dwudziestominutową.
§ 69
- Podstawową jednostką organizacyjną jest oddział.
- Liczba uczniów w oddziale nowotworzonym nie może być mniejsza niż 25.
- Na zajęciach z języków obcych, informatyki, wychowania fizycznego i innych zajęciach, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, oddział może być dzielony na grupy.
- Podziału na grupy, o którym mowa w ust. 3 dokonuje się według odrębnych przepisów.
§ 70
-
- Niektóre elementy obowiązkowych zajęć edukacyjnych, zwłaszcza w ramach pro zdrowotnej i ekologicznej ścieżki edukacyjnej, jeżeli jest to uzasadnione celami tych zajęć, a także zajęcia nadobowiązkowe (dodatkowe) mogą być prowadzone poza systemem klasowo - lekcyjnym, w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych, międzyszkolnych, a także podczas wycieczek i wyjazdów.
-
- Zajęcia, o których mowa w ust. 1, są organizowane w ramach posiadanych przez Szkołę środków.
-
- W miarę posiadanych środków Szkoła organizuje dodatkowe zajęcia edukacyjne, w formie kół i zespołów zainteresowań.
Rozdział 3
Biblioteka szkolna
§ 71
- Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno - wychowawczych Szkoły, doskonaleniu warsztatu nauczycieli, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz, w miarę możliwości, wiedzy o regionie.
- W skład Biblioteki wchodzą:
- 1) wypożyczalnia,
2) czytelnia.
§ 72
1. Z Biblioteki mogą korzystać:
1) uczniowie,
2) nauczyciele i inni pracownicy Szkoły,
3) inne osoby - za zgodą nauczyciela bibliotekarza
2. Status użytkownika Biblioteki potwierdza karta biblioteczna.
- Ewidencję użytkowników prowadzi nauczyciel bibliotekarz.
- Inwentaryzację zbiorów (skontrum) przeprowadza się co 5 lat.
§ 73
Uczniowie na koniec roku szkolnego, kończąc naukę lub przerywając naukę, zwracają wypożyczone materiały co potwierdza się podpisem i pieczęcią na karcie obiegowej. Za zagubione i zniszczone książki uczeń wpłaca kwotę równej wartości na konto szkoły lub odkupuje zagubioną książkę.
§ 74
Zakres obowiązków nauczyciela bibliotekarza.
1. Do obowiązków nauczyciela bibliotekarza w szczególności należy:
- 1) praca pedagogiczna z czytelnikami,
- 2) prowadzenie zajęć bibliotecznych,
- 3) praca organizacyjna przy opracowaniu i porządkowaniu zbiorów,
- 4) współpraca z rodzicami i instytucjami wychowania równoległego,
- 5) współpraca z Biblioteką Miejską i Pedagogiczną,
- 6) prenumerata czasopism metodycznych dla nauczycieli i czasopism dla uczniów oraz udostępnia ich zainteresowanym,
-
7) organizacja zajęć, inspiracja czytelnictwa, prowadzenie gazetki bibliotecznej, wykazywania stanu czytelnictwa w semestrach nauki, organizowanie kiermaszy książek wspólnie z zainteresowanymi osobami i instytucjami.
- 8) dokonywanie selekcji zbiorów.
9) dwukrotnie w ciągu roku szkolnego na posiedzeniach klasyfikacyjnych Rady Pedagogicznej przedstawiania sprawozdania z działalności biblioteki.
10) podejmowanie zgodnie z obowiązującymi w szkole programami i planami nauczania różnorodnych form pracy z zakresu edukacji czytelniczej i medialnej oraz wspiera nauczycieli w realizacji ich programów nauczania.
11) pełnienie funkcji ośrodka informacyjnego o materiałach dydaktycznych gromadzonych w szkole,
12) tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną.
13) budzenie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się.
14) organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną.
§ 75
1. Biblioteka jest czynna w każdym dniu zajęć szkolnych.
2. Godziny korzystania z Biblioteki przez Uczniów ustala Dyrektor, dostosowując je do tygodniowego rozkładu zajęć, w sposób umożliwiający dostęp do zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
3 .Godziny pracy Biblioteki w czasie ferii zimowych i letnich każdorazowo ustala Dyrektor.
Dział IV
NAUCZYCIELE I INNI PRACOWNICY SZKOŁY
Rozdział 1
Zagadnienia podstawowe
§ 76
1. W Szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych.
2. Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników Szkoły określają odrębne przepisy.
§ 77
Kwalifikacje oraz zasady wynagradzania nauczycieli i innych pracowników Szkoły określają odrębne przepisy.
Rozdział 2
Zakres zadań nauczycieli - przepisy ogólne.
§ 78
- Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie a także o poszanowanie godności osobistej ucznia.
- Obowiązkiem każdego nauczyciela jest bezstronne i obiektywne ocenianie oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów.
- Na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej, nauczyciele poszczególnych przedmiotów i wychowawcy są zobowiązani poinformować ucznia o przewidywanych dla niego stopniach okresowych (rocznych). O przewidywanym stopniu niedostatecznym należy poinformować ucznia i jego rodziców na miesiąc przed zakończeniem okresu (rocznych zajęć dydaktyczno - wychowawczych).
- Dla realizacji celów i zadań o charakterze interdyscyplinarnym Rada Pedagogiczna może utworzyć zespół problemowo - zadaniowy, określając szczegółowy zakres jego działania. Pracą poszczególnych zespołów kieruje, powołany przez Dyrektora, przewodniczący zespołu – Lider.
§ 79
- Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno - wychowawczą i opiekuńczą oraz jest służbowo odpowiedzialny przed Dyrektorem szkoły za jakość i wyniki tej pracy i bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
- W ramach realizacji zadań pedagogicznych nauczyciel przede wszystkim:
- sprawuje opiekę nad powierzonymi mu uczniami oraz odpowiada, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, za ich życie, zdrowie i bezpieczeństwo,
- zapewnia prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego, w szczególności poprzez:
- realizację obowiązujących programów nauczania,
- stosowanie właściwych metod nauczania,
- systematyczne przygotowywanie się do zajęć,
- pełne wykorzystywanie czasu przeznaczonego na prowadzeniu zajęć,
- właściwe prowadzenie pozostającej w jego gestii dokumentacji działalności pedagogicznej,
- dba o pomoce dydaktyczno - wychowawcze i sprzęt szkolny,
- wspiera rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności oraz zainteresowania,
- udziela uczniom pomocy w przezwyciężeniu niepowodzeń szkolnych, w oparciu o rozpoznane potrzeby uczniów.
§ 80
- Nauczyciele obowiązkowo uczestniczą w pracach Rady Pedagogicznej.
- Nauczyciele zobowiązani są do zachowania tajemnicy posiedzeń Rady Pedagogicznej, na zasadach określonych w art. 43 ust. 3 ustawy.
§ 81
- Do podstawowych zadań każdego nauczyciela należy także permanentne doskonalenie umiejętności dydaktycznych oraz podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej, w szczególności poprzez:
1) pracę własną,
2) udział w szkoleniach Rady Pedagogicznej
3) korzystanie z pozaszkolnych form doskonalenia działalności pedagogicznej.
§ 82
Zasady, tryb sprawowania nadzoru pedagogicznego i oceniania pracy nauczycieli określają odrębne przepisy.
Rozdział 3
Zakres zadań wychowawcy
§ 83
1. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:
- tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i społeczeństwie,
- inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
3) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.
2. Wychowawca, w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1:
1) otacza indywidualną opieką każdego wychowanka,
2) wspólnie z uczniami i ich rodzicami:
- planuje i organizuje różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,
- ustala treści i formy zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy,
- zapoznaje rodziców i uczniów z obowiązującymi w Szkole zasadami oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
- współdziała z nauczycielami uczącymi w jego klasie (oddziale), uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych uczniów, którym z racji szczególnych uzdolnień albo z powodu napotykanych trudności i niepowodzeń szkolnych, potrzebne jest zapewnienie indywidualnej opieki,
- utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów, w celu:
- poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo - wychowawczych ich uczniów,
- współdziałania z rodzicami, zwłaszcza okazywania im pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec uczniów oraz otrzymywania od rodziców pomocy w swoich działaniach,
- włączania ich w sprawy życia klasy i Szkoły,
6) współpracuje z innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów.
- Organizację i formy udzielania na terenie Szkoły pomocy, o której mowa w ust. 2 pkt 6, określają przepisy w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.
§ 84
- Realizując zadania wymienione w § 85 ust. 2 pkt 5, wychowawca w szczególności spotyka się z rodzicami uczniów na wywiadówkach , organizowanych nie rzadziej niż cztery razy w ciągu roku szkolnego.
- O terminie spotkań, o których mowa w ust. 1 decyduje Dyrektor , na wniosek wychowawcy.
- Informację o wywiadówce przekazuje się zainteresowanym w sposób zwyczajowo przyjęty w Szkole, co najmniej na 7 dni przed planowanym terminem jej odbycia.
- W wywiadówkach mogą też uczestniczyć nauczyciele nie będący wychowawcami.
- Szczegółowe zasady informowania rodziców o bieżących i okresowych wynikach w nauce ich dzieci określa Wewnątrzszkolny System Oceniania.
Dział V
UCZNIOWIE
Rozdział 1
Zasady rekrutacji uczniów
§ 85
- Szkoła przeprowadza rekrutację uczniów w oparciu o zasadę powszechnej dostępności do zdobywania nauki.
- Rekrutację do szkół przeprowadza komisja rekrutacyjno-kwalifikacyjna powołana przez dyrektora.
- Uczeń wybiera profil, zawód i specjalność przy ubieganiu się o przyjęcie do szkoły.
- Zmiana szkoły, profilu lub zawodu może nastąpić na zasadach określonych w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania.
- Liczbę uczniów, którzy mają być przyjęci do klas pierwszych określa Dyrektor Szkoły.
- Do klas pierwszych Liceum Ogólnokształcącego, Liceum Profilowanego, Technikum i Zasadniczej Szkoły Zawodowej przyjmowani będą uczniowie, którzy za wybrane zajęcia edukacyjne wymienione w świadectwie ukończenia Gimnazjum i egzaminu gimnazjalnego, o którym mowa w odrębnych przepisach oraz za inne osiągnięcia wymienione na świadectwie ukończenia Gimnazjum uzyskali kolejno najwyższą ilość punktów.
- Przepisu ust. 6 nie stosuje się do kandydatów, którzy zostali zwolnieni z obowiązku przystąpienia do egzaminu gimnazjalnego na podstawie odrębnych przepisów.
- Laureaci konkursów o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim, których program obejmuje w całości lub poszerza treści podstawy programowej co najmniej jednego przedmiotu, przyjmowani są do szkoły niezależnie od kryteriów, o których mowa w ust. 6.
- Sposób punktowania osiągnięć kandydatów do szkół ponadgimnazjalnych.
-
Maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania wynosi:
1) za wyniki egzaminu w ostatnim roku nauki w gimnazjum - 100 pkt.
2) za oceny z języka polskiego i trzech wybranych zajęć edukacyjnych - 60 pkt.
- ocena celująca - 15 pkt.
- ocena bardzo dobra - 13 pkt.
- ocena dobra - 10 pkt.
- ocena dostateczna - 6 pkt.
3) za inne osiągnięcia ucznia za świadectwa ukończenia gimnazjum, o których mowa w ust. 6 - 40 pkt.
a) ukończenie Gimnazjum z wyróżnieniem - 15 pkt.
b) udział w konkursach organizowanych przez kuratora oświaty na szczeblu wojewódzkim z następujących przedmiotów: języka polskiego, matematyki, fizyki, biologii, chemii, historii, geografii, języka angielskiego, języka niemieckiego, języka rosyjskiego, języka białoruskiego - 15pkt.,
c) osiągnięcia sportowe i artystyczne (pierwsze trzy miejsca lub wyróżnienie – tylko osiągnięcia ze szczebla najwyższego, nie więcej niż 10 pkt.) na szczeblu:
- powiatowym - 4 pkt.,
- wojewódzkim - 6 pkt.,
- ponadwojewódzkim - 8 pkt.,
- ogólnopolskim - 10 pkt.
- Wybrane trzy zajęcia edukacyjne, o których mowa w ust. 9, pkt 2 wybierane są spośród:
- język obcy, 5) informatyka,
- matematyka, 6) geografia,
- fizyka, 7) biologia,
- chemia, 8) historia,
z których uczeń otrzymał najwyższe oceny.
11. Dodatkowym warunkiem przyjęcia do oddziałów wielozawodowych zasadniczej szkoły zawodowej jest podpisanie z pracodawcą umowy o pracę z pracownikiem młodocianym w celu nauki zawodu (okres nauki zawodu określają odrębne przepisy).
12. We wszystkich typach szkół zawodowych wymagane jest orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do zawodu.
- We wszystkich innych sprawach związanych z rekrutacją uczniów, nie wymienionych w paragrafie 85 ma zastosowanie Rozporządzenie MENiS w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych przedszkoli i szkół oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.
- Kryteria przyjęć słuchaczy do Szkół dla Dorosłych zgodnie z Rozporządzeniem MENiS w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych przedszkoli i szkół oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.
Rozdział 2
Prawa i obowiązki ucznia
§ 86
- Uczeń ma w szczególności prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
- opieki wychowawczej i warunków pobytu w Szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, uzależnieniami, demoralizacją, innymi przejawami patologii społecznej- oraz ochrony i poszanowania jego godności,
- korzystania z pomocy stypendialnej bądź doraźnej, zgodnie z odrębnymi przepisami,
- życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno - wychowawczym, szczególnie zaś do świadomości celów jego kształcenia i wychowania oraz wysiłków niezbędnych do uzyskania określonych efektów;
- swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia Szkoły a także światopoglądowych i religijnych - jeśli nie narusza tym dobra innych osób,
- rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
- sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,
- korzystania z poradnictwa psychologiczno - pedagogicznego i zawodowego,
- korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć pozalekcyjnych,
- wpływania na życie Szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w Szkole,
- Zasady informowania o sprawdzianach i ogłaszania ich wyników, postępowanie w sprawach poprawiania bieżących ocen warunki uwzględniania zgłoszeń nieprzygotowania do zajęć, określa Wewnątrzszkolny System Oceniania.
- Zasady oceniania, klasyfikowania, promowania i egzaminowania uczniów określają przepisy ustawowe oraz Wewnątrzszkolny System Oceniania.
§ 87
- Uczeń jest w szczególności zobowiązany do:
- przestrzegania obowiązujących w Szkole przepisów,
- podporządkowywania się zaleceniom Dyrektora i innych nauczycieli,
- systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych i w życiu Szkoły,
- przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników Szkoły,
- dbania o własne życie, zdrowie- w tym: zakaz picia alkoholu, używania narkotyków, innych środków odurzających i palenia tytoniu - higienę oraz rozwój,
- dbania o wspólne dobro, ład i porządek w Szkole
- godnego reprezentowania Szkoły.
Rozdział 3
Nagrody i kary
§ 88
- Ucznia można nagrodzić za:
- wybitne osiągnięcia w nauce ,
- udział w konkursach, olimpiadach i zawodach sportowych
- aktywną działalność w Samorządzie Uczniowskim i kołach zainteresowań
- 100% frekwencję
- działalność społeczną na rzecz szkoły i środowiska
- Nagrodami, o których mowa w ust. 1 są:
- pochwała wychowawcy wobec klasy,
- pochwała wychowawcy lub Dyrektora wobec uczniów Szkoły,
- list pochwalny wychowawcy lub Dyrektora do rodziców,
- dyplom uznania od Dyrektora,
- nagroda rzeczowa
- Wychowawca lub Dyrektor może postanowić o przyznaniu nagrody w innej formie.
- Z tego samego tytułu można przyznać więcej niż jedną nagrodę.
- Z wnioskiem o przyznanie nagrody może wystąpić każdy członek społeczności szkolnej, z tym, że wniosek taki nie ma charakteru wiążącego.
§ 89
- Za nieprzestrzeganie postanowień Statutu, a w szczególności uchybianie obowiązkom, o których mowa w §87, uczeń może zostać ukarany:
- upomnieniem wychowawcy klasy,
- pozbawieniem pełnionych w klasie funkcji,
- upomnieniem lub naganą Dyrektora,
- pozbawieniem pełnionych w Szkole funkcji,
- obniżeniem oceny zachowania,
- skreśleniem z listy uczniów.
- Uczeń może być skreślony z listy uczniów jeżeli:
- jego postępy w nauce nie rokują ukończenia szkoły (w porozumieniu z rodzicami).
- Nagminnie i bez usprawiedliwienia opuszcza zajęcia szkolne lub zajęcia praktyczne i praktyki zawodowe w zakładach pracy,
- Rozwiąże z zakładem pracy umowę o praktyczną naukę zawodu z jego winy i nie podpisze nowej w ciągu jednego miesiąca,
- Swoim zachowaniem uwłacza kolegom, nauczycielom, a podejmowane przez nauczycieli i samorząd działania wychowawcze nie przynoszą poprawy,
- Działa demoralizująco na innych uczniów,
6) Popełni wykroczenie przeciwko prawu (szantaż, kradzież, rozbój, wymuszenie, świadome niszczenie dokumentów szkolnych lub mienia).
- Zastosowana kara powinna być adekwatna do popełnionego uchybienia. Kary nie mogą być stosowane w sposób naruszający nietykalność i godność osobistą ucznia.
- Kary wymienione w pkt. 2 nakłada Dyrektor w drodze decyzji administracyjnej po uchwale Rady Pedagogicznej.
- O nałożonej karze informuje się rodziców (prawnych opiekunów dziecka).
- Od kary nałożonej przez wychowawcę przysługuje odwołanie do Dyrektora. Odwołanie może wnieść rodzic (prawny opiekun dziecka) w ciągu siedmiu dni od dnia uzyskania informacji, o której mowa w pkt. 5.
- Dyrektor rozpatruje odwołanie najpóźniej w ciągu siedmiu dni od jego otrzymania. Rozstrzygnięcie Dyrektora jest ostateczne.
- Można odstąpić od wystąpienia o zastosowanie kary przewidzianej w pkt.2, za poręczeniem właściwego zachowania ucznia udzielonym przez organ samorządu uczniowskiego, nauczyciela albo Radę Rodziców.
- Uczeń, który na koniec roku szkolnego nie uzyskał promocji lub nie ukończył szkoły może ubiegać się o pozwolenie na powtarzanie klasy. Składa w tym celu podanie z uzasadnieniem do Dyrektora szkoły w terminie do końca czerwca danego roku szkolnego lub po terminie egzaminu poprawkowego.
Dział VI
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 90
- Dokonywanie zmian w Statucie odbywa się w trybie określonym w ustawie.
- Zasady postępowania w sprawie uchylenia Statutu lub niektórych jego postanowień określa ustawa.
§ 91
Dyrektor zapewnia możliwość zapoznania się ze Statutem wszystkim członkom społeczności szkolnej.
Zmian w Statucie Szkoły dokonano na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 18 lutego 2003r.
Zmieniono dział V. Rozdział 1 dotyczący rekrutacji uczniów w związku z Zarządzeniem Nr 06/03 Podlaskiego Kuratora Oświaty z dnia 14 lutego 2003r. w sprawie ustalenia termin ów rekrutacji do gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych, szkół średnich na podbudowie programowej szkoły zasadniczej, szkół policealnych oraz szkół pomaturalnych.
DYREKTOR SZKOŁY
mgr Eugeniusz Gromadzki
Opracował: Eugeniusz Gromadzki
Metryka strony