Statut

 

Statut

Nadany przez Radę Powiatu Kolneńskiego
uchwałą Nr XXXIX/217/02 z dnia 4.03.2002 r.
Stan prawny na dzień 1.03.2003 r.

 

I. Ogólne informacje o szkole.

§ 1

1. Szkoła nosi nazwę: Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Kolnie i jest placówką publiczną.
2. Siedzibą szkoły jest budynek z posesją przy ul. Wojska Polskiego 34 w Kolnie.
3. W skład Zespołu wchodzą:
1) Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza,
2) Liceum Profilowane Nr I,
3) czteroletnie Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza do czasu zakończenia cyklu edukacyjnego przez istniejące klasy.
4. Szkołę prowadzi Powiat Kolneński a nadzór pedagogiczny nad nią sprawuje Podlaski Kurator Oświaty w Białymstoku.
5. Szkoła jest jednostką budżetową. Nauka w szkole jest bezpłatna.
6. Środki finansowe uzupełniające pochodzą z darowizn, dobrowolnych wpłat rodziców, instytucji i osób prywatnych.
7. Szkoła prowadzi kształcenie w cyklu edukacyjnym:
1) trzyletnim w Liceum Ogólnokształcącym,
2) trzyletnim w Liceum Profilowanym:

  • profil ekonomiczno-administracyjny,
  • profil zarządzanie informacją,

3) czteroletnim w dotychczasowym Liceum Ogólnokształcącym, według programów zatwierdzonych przez ministra właściwego do spraw oświaty lub programów autorskich.

II. Cele i zadania szkoły.

§ 2

1. Szkoła umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa dojrzałości.
2. Szkoła umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kształcenia:
1) dostosowuje ofertę edukacyjną do potrzeb uczniów,
2) prowadzi indywidualny tok nauki zgodnie z odrębnymi przepisami,
3) umożliwia dostosowanie programu i metod nauczania do możliwości ucznia,
4) zapewnia uczniom zdolnym podnoszenie poziomu wiedzy zgodnie z zainteresowaniami.
3. Szkoła kształtuje środowisko wychowawcze a w szczególności:
1) zapewnia odpowiednią atmosferę pracy nie naruszającą godności osobistej ucznia i nauczyciela,
2) umożliwia rozwój osobowości, poczucia własnej wartości, zgodności ze sobą,
3) uwrażliwia na kulturę osobistą i kulturę bycia,
4) wyposaża ucznia w wartości humanistyczne i ogólnoludzkie,
5) wychowuje w duchu tolerancji i poszanowania godności drugiego człowieka,
6) rozbudza zainteresowania i podnosi poziom aktualnej wiedzy ekologicznej,
7) umożliwia uczniom podtrzymanie tożsamości narodowej, i religijnej.
4. Zadania opiekuńcze szkoły:
1) zapewnia bezpieczeństwo uczniom na czas ich obecności w szkole,
2) sprawuje indywidualną opiekę nad uczniami z zaburzeniami rozwojowymi, uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu i wzroku przy czym ucznia, rodzaj i formy opieki nad nim ustala dyrektor w porozumieniu z pielęgniarką szkolną, lekarzem i wychowawcą.
3) udziela pomocy materialnej stałej lub doraźnej uczniom dotkniętym przez wypadki losowe, mającym trudne warunki materialne, przy czym tryb i formy udzielania pomocy materialnej zgodnie z możliwościami finansowymi szkoły określa regulamin szkolny.

III. Organy szkoły.

§ 3

1. Organami szkoły są: rada pedagogiczna, dyrektor szkoły, wicedyrektor, samorząd uczniowski i rada rodziców.
2. Organy Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych są jednocześnie organami każdej ze szkół wchodzących w skład Zespołu.

§ 4

1. Dyrektor szkoły:

1) powołuje na stanowisko wicedyrektora i ustala podział kompetencji,
2) kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz,
3) sprawuje nadzór pedagogiczny,
4) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne,
5) realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach jej kompetencji stanowiących,
6) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
7) organizuje administracyjną i gospodarczą obsługę szkoły,
8) wykonuje inne zadania wynikające z odrębnych przepisów,
9) współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych.

2. Dyrektor szkoły jest pracodawcą dla zatrudnionych w szkole nauczycieli oraz innych pracowników. Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:

1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
2) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach nagród, odznaczeń i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
3) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
4) ustalania zakresu obowiązków pozostałym pracownikom szkoły.

3. Dyrektor szkoły w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną, rodzicami, samorządem uczniowskim i związkami zawodowymi.

4. Dyrektor szkoły odpowiada za kształtowanie atmosfery sprzyjającej realizacji zadań szkoły i stymulowanie pracy wychowawców i nauczycieli.

§ 5

1. Dyrektor szkoły oraz wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole stanowią radę pedagogiczną.
2. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
3. Rada pedagogiczna jest organem kolegialnym odpowiedzialnym za realizację statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
4. Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
5. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:

1) zatwierdzanie planów pracy szkoły,
2) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole,
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,
5) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy uczniów.

6. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:

1) organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
2) projekt planu finansowego szkoły,
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
4) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

7. Zwyczajne posiedzenia rady pedagogicznej odbywają się zgodnie z rocznym planem pracy rady, zaś nadzwyczajne na pisemny wniosek 1/3 członków rady lub z inicjatywy dyrektora szkoły, organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
8. W posiedzeniach rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
9. Posiedzenia rady pedagogicznej przygotowuje i prowadzi dyrektor szkoły. Termin posiedzenia zwyczajnego ustala się i ogłasza z wyprzedzeniem co najmniej 7 dni.
10. Rada pedagogiczna może podejmować uchwały, jeśli w posiedzeniu bierze udział co najmniej połowa jej członków. Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów o ile niniejszy statut nie stanowi inaczej.
11. Posiedzenia rady pedagogicznej są protokołowane.

§ 6

1. W szkole może działać rada rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów, której celem jest stałe wspieranie i wspomaganie szkoły w jej rozwoju.
2. Rada rodziców jest rzecznikiem praw i interesów młodzieży i działa w oparciu o opracowany przez siebie regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły.
3. Rada rodziców może występować do rady pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.
4. Rodzice uczestniczą w życiu szkoły w miarę swych możliwości czasowych i finansowych, a w szczególności:

1) poprzez swych delegatów do rady rodziców wpływają na proces dydaktyczno-wychowawczy, organizację pracy szkoły oraz warunki życia szkolnego,
2) w miarę swych umiejętności i kwalifikacji uczestniczą w prowadzeniu zajęć uzupełniających, a także imprez i uroczystości szkolnych,
3) uczestniczą w pracach organizacyjnych życia szkoły – klasy (uroczystości, wycieczki, biwaki, itp.),
4) wspierają finansowo działalność szkoły.

§ 7

1. W szkole działa samorząd uczniowski, który tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
2. Organy samorządu uczniowskiego są reprezentantem uczniów wobec dyrektora, rady pedagogicznej i rady rodziców.
3. Samorząd uczniowski działa w oparciu o regulamin przyjęty przez ogół uczniów, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły. Tekst regulaminu samorządu uczniowskiego jest integralną częścią regulaminu szkolnego.
4. Samorząd uczniowski może przedstawiać dyrektorowi szkoły i radzie pedagogicznej wnioski we wszystkich sprawach szkoły, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:

1) prawa do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
4) prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem szkoły,
5) prawa redagowania i wydawania gazetki szkolnej,
6) prawa wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.

IV. Wewnętrzna organizacja szkoły.

§ 8

1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez dyrektora, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania oraz planu finansowego szkoły – do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku.
2. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym liczbę pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.

§ 9

1. Uczniowie szkoły podzieleni są na trzy klasy.
2. W zależności od liczby uczniów dyrektor szkoły dzieli klasy na oddziały.
3. Liczba uczniów w oddziale nowotworzonym nie powinna być mniejsza niż 25 i większa niż 30.

§ 10

1. Organizację zajęć edukacyjnych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalany przez dyrektora szkoły z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
2. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia edukacyjne prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.
3. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
4. Przerwy międzylekcyjne trwają po 10 minut, w tym jedna – po trzeciej godzinie lekcyjnej – 20 minut.
5. Niektóre zajęcia edukacyjne, w szczególności zajęcia fakultatywne i nauczanie języków obcych, mogą być prowadzone w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych i międzyklasowych.
6. Liczba uczniów w grupie na zajęciach fakultatywnych bez zgody organu prowadzącego nie może być niższa niż 15.
7. Szczegółowo organizacyjne podstawy życia szkoły określa regulamin szkolny.

§ 11

1. Dyrektor szkoły dokonuje podziału oddziałów na grupy na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa z uwzględnieniem wysokości środków finansowych posiadanych przez szkołę a także następujących zasad:

1) podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i przedmiotów informatycznych w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów, oraz na zajęciach edukacyjnych, dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych – w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów,
2) zajęcia wychowania fizycznego są prowadzone w grupach liczących od 12 do 26 uczniów oddzielnie dla chłopców i dziewcząt; dopuszcza się tworzenie grup międzyoddziałowych lub międzyklasowych.

2. W szkole mogą być organizowane nadobowiązkowe zajęcia pozalekcyjne w wymiarze ustalonym przez dyrektora szkoły, stosownie do posiadanych środków finansowych.

§ 12

W uzasadnionych przypadkach poszczególne zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia w profilach mogą być prowadzone na terenie innych jednostek organizacyjnych na podstawie umowy zawartej pomiędzy szkołą a daną jednostką.

V. Przepisy szczególne o działalności szkoły.

§ 13

1. Dyrektor szkoły, w porozumieniu z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim, z uwzględnieniem zainteresowań uczniów oraz możliwości organizacyjnych, kadrowych i finansowych szkoły, wyznacza na początku etapu edukacyjnego dla danego oddziału:

1) Liceum Ogólnokształcącego – 2 do 4 przedmiotów, ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym,
2) Liceum Profilowanego – zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia w profilach.

2. Dyrektor szkoły może organizować oddziały lub grupy międzyoddziałowe i międzyklasowe z rozszerzonym programem nauczania języka obcego.

§ 14

W szkole istnieje system doradztwa związany z wyborem kierunku kształcenia:

1) wychowawcy oddziałów w ramach godzin z wychowawcą organizują zajęcia o charakterze informacyjnym zgodnie z potrzebami uczniów,
2) biblioteka szkolna gromadzi i udostępnia materiały i informacje o możliwościach dalszego kształcenia po ukończeniu szkoły,
3) w procesie wyboru kierunku kształcenia szkoła współpracuje z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Kolnie oraz innymi placówkami specjalistycznymi.

§ 15

W szkole istnieje następujący system przepływu informacji:

1. Wszelkie informacje i dokumenty związane z pracą szkoły są na bieżąco dostępne tym nauczycielom, rodzicom i uczniom, których one dotyczą.
2. Rodzice, uczniowie i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach wychowania i kształcenia młodzieży. Współpraca ta i wzajemne przekazywanie informacji odbywa się poprzez:

1) ogólnoszkolne spotkania rodziców z dyrektorem szkoły lub zaproszonymi osobami organizowane w miarę potrzeb,
2) oddziałowe spotkania rodziców z wychowawcą organizowane w połowie każdego okresu oraz po zakończeniu pierwszego okresu roku szkolnego,
3) indywidualne spotkania rodziców z dyrektorem szkoły, wychowawcami i nauczycielami poszczególnych przedmiotów,
4) powiadamianie ucznia i jego rodziców o przewidywanej dla niego końcoworocznej ocenie niedostatecznej:

a) powiadomienia dokonuje nauczyciel wystawiający ocenę na formularzu ustalonym przez dyrektora szkoły w tygodniu poprzedzającym termin przewidziany w § 23 ust. 4 niniejszego statutu,
b) uczeń ma obowiązek niezwłocznie przedstawić informację rodzicom i przez nich podpisaną zwrócić pierwszego dnia następnego tygodnia,
c) podpisany formularz powiadomienia nauczyciel przechowuje przez okres sześciu miesięcy,
d) w uzasadnionych przypadkach nauczyciel może powiadomić rodziców listownie przez kancelarię szkoły.

5) bieżącą wymianę spostrzeżeń i doświadczeń pedagogicznych między nauczycielami,
6) uczestnictwo przedstawicieli Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego w wybranych posiedzeniach rady pedagogicznej,
7) cykliczne spotkania przedstawicieli Samorządu Uczniowskiego z dyrekcją szkoły,
8) bieżące kontakty uczniów z wychowawcami i nauczycielami poszczególnych przedmiotów.

3. Wszelkie informacje dotyczące pracy szkoły podaje do wiadomości dyrektor szkoły na:

1) zebraniach rady pedagogicznej,
2) tablicy ogłoszeń w pokoju nauczycielskim,
3) tablicy ogłoszeń na korytarzu szkolnym.

§ 16

Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli (studentów szkół wyższych kształcących nauczycieli) na praktyki pedagogiczne (nauczycielskie) na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły, lub – za jego zgodą – poszczególnymi nauczycielami, a zakładem kształcenia nauczycieli lub szkołą wyższą.

§ 17

1. W szkole mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i organizacje, których celem statutowym jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły.
3. Zgodę na podjęcie działalności przez organizacje i stowarzyszenia wyraża dyrektor szkoły po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz uzyskaniu pozytywnej opinii rady pedagogicznej.

VI. Zasady oceniania wewnątrzszkolnego

§ 18

Szczegółowe zasady oceniania wewnątrzszkolnego opracowano na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzenia egzaminów w szkołach publicznych i powinny być stosowane łącznie z przepisami tego rozporządzenia.

§ 19

Ocenianie osiągnięć edukacyjnych uczniów powinno być dokonywane systematycznie w różnych formach, w warunkach zapewniających obiektywność oceny.

§ 20

Oceny bieżące oraz oceny klasyfikacyjne śródroczne osiągnięć edukacyjnych uczniów ustala się według następującej skali:

 

Stopień

Skrót
literowy

Oznaczenie
cyfrowe

Równoważnik oceny końcoworocznej

celujący
bardzo dobry
dobry
dostateczny
dopuszczający
niedostateczny

cel
bdb
db
dst
dop
ndst

6
5
4
3
2
1

celujący
bardzo dobry
dobry
dostateczny
dopuszczający
niedostateczny

§ 21

Ustala się następujące kryteria stopni osiągnięć edukacyjnych:

1) stopień celujący otrzymuje uczeń, który:

a) posiadł wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza program nauczania przedmiotu w danej klasie, samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia
oraz
b) biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych z programu nauczania danej klasy, proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje także zadania wykraczające poza program nauczania przedmiotu w tej klasie,
lub
c) osiąga sukcesy w konkursach i olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych, kwalifikując się do finałów na szczeblu wojewódzkim (regionalnym) albo krajowym lub posiada inne porównywalne osiągnięcia,

2) stopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który:

a) opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania przedmiotu w danej klasie,
oraz
b) sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami, rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte programem nauczania, potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązania zadań i problemów w nowych sytuacjach,

3) stopień dobry otrzymuje uczeń, który:

a) nie opanował w pełni wiadomości określonych programem nauczania w danej klasie ale opanował je na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w podstawie programowej przedmiotu,
oraz
b) poprawnie stosuje wiadomości, rozwiązuje (wykonuje) samodzielnie typowe zadania teoretyczne i praktyczne,

4) stopień dostateczny otrzymuje uczeń, który:

a) opanował umiejętności określone programem nauczania przedmiotu w danej klasie na poziomie wymagań zawartych w podstawie programowej,
oraz
b) rozwiązuje (wykonuje) typowe zadania teoretyczne i praktyczne o średnim stopniu trudności,

5) stopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który:

a) ma braki w opanowaniu podstawy programowej, ale braki te nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki,
oraz
b) rozwiązuje (wykonuje) zadania teoretyczne i praktyczne typowe, o niewielkim stopniu trudności

6) stopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który:

a) nie opanował wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej przedmiotu nauczania w danej klasie, a braki w wiadomościach i umiejętnościach uniemożliwiają dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu,
b) nie jest w stanie rozwiązać(wykonać) zadań o niewielkim (elementarnym) stopniu trudności.

§ 22

1. Klasyfikacyjną śródroczną ocenę zachowania ustala się według następującej skali:

 

Ocena śródroczna

Skrót literowy

Równoważnik oceny końcoworocznej

wzorowe
dobre
poprawne
nieodpowiednie

wz
db
pop
ndp

wzorowe
dobre
poprawne
nieodpowiednie

2. Szczegółowe kryteria ustalania oceny zachowania określa regulamin szkolny.

§ 23

1. Klasyfikowanie śródroczne osiągnięć edukacyjnych uczniów przeprowadza się jeden raz w ciągu roku szkolnego na koniec pierwszego okresu.
2. Oceny klasyfikacyjne śródroczne i końcoworoczne ustala się nie później niż na 3 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.
3. Nie później niż na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, nauczyciele poszczególnych przedmiotów i wychowawcy klas są zobowiązani poinformować ucznia o przewidywanych dla niego ocenach klasyfikacyjnych w formie ustnej. Uczeń ma obowiązek niezwłocznie przekazać tę informację swoim rodzicom (prawnym opiekunom).
4. Nie później niż na miesiąc przed zakończeniem rocznych zajęć edukacyjnych nauczyciele poszczególnych przedmiotów są zobowiązani poinformować ucznia i jego rodziców o przewidywanych dla niego końcoworocznych ocenach niedostatecznych w trybie określonym w § 15 ust. 2 p. 4.

§ 24

1. Wniosek o przeprowadzenie egzaminu poprawkowego składa uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) przed zakończeniem rocznych zajęć edukacyjnych.
2. Wniosek o przeprowadzenie egzaminu klasyfikacyjnego składa uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej.
3. Termin egzaminu klasyfikacyjnego wyznacza dyrektor szkoły nie później niż w ostatnim dniu zajęć dydaktycznych w danym okresie (roku szkolnym). Jedynie w przypadku długotrwałej choroby termin egzaminu klasyfikacyjnego może być wyznaczony inaczej, najpóźniej jednak w ostatnim dniu ferii zimowych (letnich).
4. W sprawie trybu przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące egzaminu poprawkowego.

VII. Zadania opiekuńcze i wychowawcze.

§ 25

1. Za bezpieczeństwo uczniów na terenie szkoły odpowiedzialni są:

1) dyrektor szkoły,
2) wychowawcy oddziałów,
3) pozostali nauczyciele.

2. Zasady sprawowania opieki nad uczniami w szkole oraz podczas zajęć poza terenem szkoły regulują odrębne przepisy.
3. Harmonogram i zasady organizacyjno-porządkowe pełnienia dyżurów nauczycielskich w szkole ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną.
4. Szkoła sprawuje indywidualną opiekę nad uczniami:

1) z zaburzeniami rozwojowymi lub uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu i wzroku,
2) którym z powodu różnych uwarunkowań rodzinnych lub losowych potrzebne są szczególne formy opieki, w tym stała bądź doraźna pomoc materialna, oraz udział organów szkoły w sprawowaniu tej opieki.

§ 26

1. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej wychowawcą.
2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest, aby wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
3. Dyrektor szkoły w szczególnie uzasadnionych przypadkach na wniosek rodziców, uczniów lub zainteresowanego nauczyciela a także z własnej inicjatywy może, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, dokonać zmiany wychowawcy oddziału.

§ 27

1. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, a w szczególności:

1) tworzenie warunków wspomagających rozwój ucznia, proces jego uczenia się oraz przygotowanie do życia w społeczeństwie,
2) integrowanie, inspirowanie i wspomaganie działań zespołowych uczniów,
3) podejmowanie działań umożliwiających rozwiązywanie konfliktów w zespole uczniów oraz pomiędzy uczniami a innymi członkami społeczności szkolnej.

2. Wychowawca w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1 :

1) otacza opieką wychowawczą każdego ze swoich wychowanków,
2) planuje i organizuje wspólnie z uczniami i ich rodzicami:

a) różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,
b) ustala treść i formę zajęć tematycznych na godzinach do dyspozycji wychowawcy,

3) współdziała z nauczycielami uczącymi w jego oddziale, uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów,
4) utrzymuje kontakt z rodzicami uczniów w celu:

a) poznania ich i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,
b) współdziałania z rodzicami, tzn. okazywania im pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci i otrzymywania od nich pomocy w swoich działaniach,
c) włączania ich w sprawy życia klasy i szkoły,

5) współpracuje ze specjalistami, świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności (także zdrowotnych) oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów, organizującymi odpowiednie formy tej pomocy na terenie szkoły i w placówkach pozaszkolnych, zgodnie z odrębnymi przepisami w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.

3. Wychowawca wykonuje czynności administracyjne dotyczące powierzonego sobie oddziału.
4. Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora szkoły i rady pedagogicznej, a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych. Początkującym nauczycielom-wychowawcom dyrektor szkoły zapewnia pomoc ze strony doświadczonych wychowawców.
5. Wychowawca organizuje spotkania z rodzicami ustalone w §15 ust. 2, p. 2 oraz w zależności od
potrzeb.

§ 28

1. Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły, doskonalenia warsztatu pracy nauczyciela oraz popularyzowaniu wiedzy wśród uczniów.
2. Integralną częścią biblioteki szkolnej jest czytelnia oraz multimedialne centrum informacji (MCI).
3. Z biblioteki szkolnej mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły, rodzice a także inne osoby za zgodą dyrektora szkoły.
4. Korzystających z zasobów biblioteki obowiązuje regulamin odpowiednio wypożyczalni, czytelni lub MCI zatwierdzony przez dyrektora szkoły.
5. Biblioteka szkolna powinna:

1) gromadzić i opracowywać zbiory,
2) umożliwiać korzystanie ze zbiorów w czytelni, wypożyczalni oraz MCI,
3) prowadzić przysposobienia czytelniczo-informacyjnego uczniów, w grupach bądź oddziałach.

6. Godziny pracy biblioteki powinny umożliwić dostęp do jej zbiorów w godzinach pracy szkoły.
7. Zadania nauczyciela bibliotekarza:

1) udostępnianie zbiorów i zasobów,
2) udzielanie informacji bibliotecznych, katalogowych, bibliograficznych, rzeczowych i tekstowych,
3) rozmowy z czytelnikami o książkach,
4) poradnictwo w wyborach czytelniczych, zachęcanie uczniów do świadomego doboru lektury i do jej planowania,
5) przysposobienie czytelnicze i kształcenie uczniów jako użytkowników informacji,
6) udostępnianie nauczycielom, wychowawcom, opiekunom, organizacjom młodzieżowym i kołom zainteresowań potrzebnych im materiałów,
7) informowanie nauczycieli o czytelnictwie uczniów,
8) prowadzenie różnych form wizualnej informacji i propagandy książek,
9) organizowanie różnych form inspiracji czytelnictwa uczniów.

§ 29

Szkoła powinna posiadać pomieszczenia do nauki z niezbędnym wyposażeniem, a ponadto w miarę możliwości:

1) pomieszczenia dla działalności organizacji uczniowskich, samorządu uczniowskiego, sklepiku lub klubu młodzieżowego,
2) gabinet pielęgniarki szkolnej,
3) gabinet stomatologiczny,
4) archiwum,
5) szatnię.

VIII. Uczniowie szkoły, ich prawa i obowiązki.

§ 30

1. O przyjęcie do klasy pierwszej mogą się ubiegać absolwenci gimnazjum. Kandydat do Liceum Profilowanego deklaruje wybór profilu.
2. O przyjęciu do klasy pierwszej decyduje suma punktów uzyskana przez kandydata za:

1) wyniki egzaminu w ostatnim roku nauki w gimnazjum – maksymalnie 100 punktów,
2) stopnie z języka polskiego i trzech wybranych zajęć edukacyjnych – maksymalnie 60 punktów,
3) inne osiągnięcia wymienione w świadectwie ukończenia gimnazjum – maksymalnie 40 punktów.

3. Punkty za stopnie z zajęć edukacyjnych, o których mowa w ust. 2 p. 2, przyznawane są za stopnie z języka polskiego oraz trzech innych zajęć wybranych przez kandydata spośród następujących przedmiotów: wiodący język obcy, matematyka, historia, fizyka, chemia, geografia, biologia oraz informatyka.
4. Przeliczanie stopni na punkty odbywa się następująco:

1) za każdy stopień celujący – 15 punktów,
2) za każdy stopień bardzo dobry – 13 punktów,
3) za każdy stopień dobry – 10 punktów,
4) za każdy stopień dostateczny – 6 punktów.

5. Punkty za osiągnięcia, o których mowa w ust. 2 p. 3, przyznawane są za:

1) ukończenie gimnazjum z wyróżnieniem – 15 punktów,
2) udział w konkursach organizowanych przez kuratora oświaty na szczeblu wojewódzkim z następujących przedmiotów: język polski, matematyka, fizyka, biologia, chemia, historia, geografia, język angielski, język niemiecki, język rosyjski – maksymalnie 15 punktów,
3) osiągnięcia sportowe i artystyczne (pierwsze trzy miejsca lub wyróżnienie – tylko osiągnięcia ze szczebla najwyższego) – maksymalnie 10 punktów, w tym:

a) na szczeblu powiatowym – maksymalnie 4 punkty,
b) na szczeblu wojewódzkim – maksymalnie 6 punktów,
c) na szczeblu ponadwojewódzkim – maksymalnie 8 punktów,
d) na szczeblu ogólnopolskim – maksymalnie 10 punktów.

6. Do klasy pierwszej przyjmowani są kandydaci w kolejności liczby uzyskanych punktów.
7. W celu przeprowadzenia rekrutacji do klasy pierwszej dyrektor szkoły powołuje szkolną komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną, która:

1) informuje kandydatów o warunkach i zasadach rekrutacji,
2) ustala szczegółową punktację za osiągnięcia, o których mowa w ust. 5 p. 2 i 3,
3) przeprowadza postępowanie kwalifikacyjne według zasad określonych w ust. 2-5,
4) ogłasza listę kandydatów przyjętych do szkoły,
5) sporządza protokół postępowania kwalifikacyjnego.

8. Wnioski o przyjęcie do szkoły są przyjmowane od dnia 1 kwietnia każdego roku. Do wniosku powinno być dołączone świadectwo ukończenia gimnazjum oraz zaświadczenie o wynikach egzaminu gimnazjalnego w terminie trzech dni od zakończenia zajęć dydaktycznych w ostatniej klasie gimnazjum.

§ 31

1. Zmiana przez ucznia profilu w trakcie nauki możliwa jest za zgodą dyrektora szkoły:

1) do końca września w klasie pierwszej bez warunków dodatkowych,
2) do końca pierwszego okresu w klasie pierwszej po uzupełnieniu różnic programowych w porozumieniu z nauczycielami przedmiotów,
3) przed rozpoczęciem nauki w klasie drugiej po zdaniu egzaminów klasyfikacyjnych z tych zajęć edukacyjnych nowego profilu, których uczeń nie odbywał w klasie pierwszej.

2. W przypadku zmiany przez ucznia szkoły w obrębie Zespołu przepisy ust. 1 stosuje się odpowiednio.

§ 32

1. Uczeń ma prawo do:

1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
2) opieki wychowawczej i zapewnionych warunków bezpieczeństwa, ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, do ochrony i poszanowania jego godności,
3) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym,
4) do swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły a także światopoglądowych i religijnych – jeśli nie narusza tym dobra innych osób,
5) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów,
6) sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce,
7) pomocy w przypadku trudności w nauce,
8) korzystania z poradnictwa psychologicznego i pedagogicznego,
9) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych i księgozbioru biblioteki podczas szkolnych zajęć pozalekcyjnych,
10) wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową, zrzeszania się w organizacjach działających w szkole.

2. Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie szkoły, a zwłaszcza dotyczących:

1) systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły,
2) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do pozostałych uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły,
3) odpowiedzialności za własne życie, zdrowie i higienę oraz rozwój fizyczny, psychiczny i intelektualny,
4) dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w szkole,
5) przestrzegania regulaminu szkolnego,
6) godnego reprezentowania szkoły.

3. Szczegółowo prawa i obowiązki ucznia ustala regulamin szkolny.

IX. Nagrody i kary.

§ 33

Szkoła ma obowiązek informowania rodziców (opiekunów prawnych) ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowanej wobec niego karze.

§ 34

1. Za wybitne osiągnięcia w nauce, wzorowe zachowanie, osiągnięcia sportowe, wzorową frekwencję uczeń może być wyróżniony:

1) pochwałą nauczyciela lub nauczyciela-wychowawcy wobec klasy,
2) pochwałą nauczyciela lub nauczyciela-wychowawcy wobec rodziców danej klasy,
3) pochwałą dyrektora szkoły wobec całej młodzieży szkolnej,
4) pochwałą dyrektora na ogólnym zebraniu rodziców wszystkich uczniów.

2. Uczeń, który na koniec roku szkolnego uzyskał wszystkie oceny co najmniej dostateczne oraz średnią ocen co najmniej 4,75 i dobrą lub wyższą ocenę zachowania, otrzymuje świadectwo promocyjne lub świadectwo ukończenia szkoły z wyróżnieniem oraz nagrodę książkową.
3. Za wybitne osiągnięcia sportowe lub 100% frekwencję uczeń otrzymuje wyróżnienie.
4. Finaliści olimpiad przedmiotowych otrzymują nagrody książkowe a ich rodzice listy pochwalne.
5. Oddział, który w danym okresie roku szkolnym uzyska najlepsze wyniki w procesie edukacyjnym, otrzymuje puchar przechodni dyrektora szkoły. Szczegółowe zasady przyznawania pucharu określa regulamin szkolny.

§ 35

1. W stosunku do uczniów, którzy nie przestrzegają statutu szkoły oraz regulaminu szkolnego będą stosowane następujące kary:

1) upomnienie wychowawcy klasy,
2) upomnienie dyrektora szkoły,
3) nagana dyrektora szkoły z wpisem do akt,
4) zawieszenie w prawach ucznia na okres do 2 tygodni,
5) skreślenie z listy uczniów.

2. Kara powinna być adekwatna do czynu i stopnia zawinienia.
3. Kary wymienione w ust. 1 p. 4 i 5 wymierza dyrektor szkoły na podstawie uchwały rady pedagogicznej po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego.
4. Skreślenie z listy uczniów może nastąpić w przypadku:

1) kradzieży, dewastacji lub zniszczenia mienia na terenie szkoły,
2) kradzieży lub zniszczenia dokumentów szkolnych,
3) działania zagrażającego życiu lub bezpieczeństwu uczniów i pracowników szkoły,
4) powtarzającego się rażącego naruszania norm etycznych lub praw innych osób, jeśli oddziaływania wychowawcze nie przynoszą skutku,
5) opuszczenia w ciągu okresu co najmniej 100 godzin lekcyjnych bez usprawiedliwienia, jeśli dwukrotne wezwanie rodziców bądź pełnoletniego ucznia do wyjaśnienia sytuacji nie przynosi pozytywnego skutku,
6) postępowania niegodnego, nieodpowiedzialnego godzącego w dobre imię szkoły.

5. Wykonanie kar wymienionych w ust. 1 p. 4 i 5 rada pedagogiczna może zawiesić na czas próby od trzech do sześciu miesięcy, jeżeli uczeń uzyska poręczenie samorządu klasowego i swojego wychowawcy.
6. Uczeń ma prawo odwołać się od kary wymienionej w ust. 1 p. 1-3 w terminie 3 dni od daty jej wymierzenia do rady zaufania. Decyzja rady zaufania jest ostateczna. W skład rady zaufania wchodzą:

1) dyrektor lub zastępca dyrektora,
2) właściwy wychowawca klasy,
3) opiekun samorządu szkolnego,
4) przewodniczący samorządu szkolnego,
5) przedstawiciel samorządu klasowego.

7. Od kary wymienionej w ust. 1 p. 4 i 5 służy odwołanie w terminie 3 dni od daty jej wymierzenia do właściwego kuratora oświaty.
8. Sposób rozwiązywania konfliktów:

1) konflikt pomiędzy uczniami rozstrzyga przede wszystkim wychowawca klasy w porozumieniu z zespołem klasowym, a w dalszej kolejności dyrektor szkoły i rada pedagogiczna,
2) konflikt pomiędzy uczniem a nauczycielem rozstrzyga dyrektor szkoły w porozumieniu z właściwym wychowawcą klasy i zainteresowanym nauczycielem,
3) konflikt pomiędzy nauczycielami rozstrzyga dyrektor szkoły i rada pedagogiczna współdziałając – na życzenie stron – ze związkami zawodowymi działającymi na terenie szkoły,
4) konflikt pomiędzy nauczycielem a dyrektorem szkoły rozpatruje rada pedagogiczna, właściwy starosta, właściwy kurator oświaty a ostatecznie sąd pracy.

X. Nauczyciele, ich prawa i obowiązki.

§ 36

1. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
2. Zadania i obowiązki nauczycieli:

1) odpowiedzialność za bezpieczeństwo uczniów,
2) prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego,
3) dbanie o pomoce dydaktyczno-wychowawcze i inny sprzęt szkolny,
4) wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań,
5) bezstronność i obiektywizm w ocenie oraz sprawiedliwe traktowanie wszystkich uczniów,
6) udzielanie pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznawanie potrzeb uczniów,
7) doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej,
8) prowadzenie indywidualnego toku nauczania,
9) przestrzeganie tajemnicy służbowej.

3. Prawa nauczycieli reguluje ustawa Karta Nauczyciela.
4. Nauczyciele danego przedmiotu lub grupy przedmiotów pokrewnych tworzą zespół przedmiotowy:

1) na terenie szkoły działają następujące zespoły przedmiotowe:

a) humanistyczny (język polski, historia, wiedza o społeczeństwie, wiedza o kulturze),
b) przyrodniczy (biologia, chemia, geografia),
c) matematyczno-fizyczny (matematyka, fizyka, informatyka),
d) języków obcych,
d) kultury fizycznej (wychowanie fizyczne, przysposobienie obronne),
e) ogólnozawodowy (przedsiębiorczość, zajęcia w profilach).

2) Pracą zespołu przedmiotowego kieruje przewodniczący powoływany corocznie przez dyrektora szkoły.
3) Cele i zadania zespołu przedmiotowego obejmują:

a) zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowanie treści nauczania przedmiotów pokrewnych a także uzgadnianie decyzji w sprawie wyboru programów nauczania i podręczników,
b) wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania,
c) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli,
d) współdziałanie w organizowaniu pracowni, laboratoriów przedmiotowych a także w uzupełnianiu ich wyposażenia w miarę możliwości finansowych,
e) wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania,
f) wspólna analiza najnowszych osiągnięć poszczególnych dyscyplin naukowych i publikacji.

4) Posiedzenia zespołów przedmiotowych odbywają się przynajmniej raz w okresie.
5) Zespoły przedmiotowe winny posiadać dokumentację dotyczącą terminów i tematyki posiedzeń.

5. Dyrektor szkoły w zależności od potrzeb może tworzyć nauczycielskie zespoły wychowawcze lub problemowo-zadaniowe.

XI. Prawa rodziców.

§ 37

Rodzice mają prawo do:

1) znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w danej klasie i szkole,
2) znajomości przepisów dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów,
3) rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce,
4) uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci,
5) wyrażania i przekazywania organowi prowadzącemu oraz organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny opinii na te mat pracy szkoły,
6) wyrażania i przekazywania dyrektorowi szkoły opinii o pracy rady pedagogicznej i nauczycieli.

XII. Postanowienia końcowe.

§ 38

1. Liceum Ogólnokształcące posiada sztandar:

1) prawa strona zawiera w czerwonym polu symbol srebrnego orła otoczony napisem “Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Kolnie”,
2) lewa strona zawiera w białym polu wizerunek głowy patrona otoczony wieńcem laurowym z napisem “w szczęściu wszystkiego są wszystkich cele”.

2. Sztandar jest używany podczas uroczystości szkolnych i pozaszkolnych.
3. Ceremoniał szkoły szczegółowo ustala regulamin szkolny.

§ 39

1. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej szkoły regulują odrębne przepisy.
3. Szkoła używa następujących pieczęci urzędowych:

1) Zespół Szkól Ponadgimnazjalnych w Kolnie,
2) Zespół Szkól Ponadgimnazjalnych Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Kolnie,
3) Zespół Szkól Ponadgimnazjalnych Liceum Profilowane Nr I w Kolnie.

§ 40

1. W szkole obowiązują następujące przepisy wewnętrzne uchwalane przez radę pedagogiczną:

1) regulamin szkolny,
2) program wychowawczy szkoły,
3) regulamin rady pedagogicznej.

2. W pomieszczeniach dydaktycznych szkoły obowiązują regulaminy pracowni zatwierdzane przez dyrektora szkoły.

§ 41

1. Uchwały w sprawie zmian w statucie szkoły podejmuje rada pedagogiczna większością 2/3 głosów w obecności co najmniej 2/3 swoich członków.
2. W przypadku konieczności dostosowania statutu do zmienionych aktów prawnych wyższego rzędu, wniosek w tej sprawie składa z urzędu dyrektor szkoły.

 

 

Opracował: Anna Wieteska – wicedyrektor ZSP Kolno, tel. (0-86) 278-26-61

Metryka strony

Udostępniający: Samorząd Powiatu Kolneńskiego

Wytwarzający/odpowiadający: Krzysztof Sokołowski

Wprowadzający: Krzysztof Sokołowski

Data wprowadzenia: 2003-11-12

Data modyfikacji: 2003-11-12

Opublikował: Krzysztof Sokołowski

Data publikacji: 2003-11-12